Imbolc

Autor: Ukázka z knihy <@>, Téma: Witchcraft, Vydáno dne: 01. 02. 2007

Keltský svátek, také zvaný OIMEALG.



Ó, slávou oplývající, nejdražší hvězdo! Ó, strome v květu, moc­ná pochodni, již vybral by si každý, Slunce, jež hřeješ každého!

Murphy, raná irská lyrika"

 

Vždyť hvězdy a větry ji odívají,

 jako šat, jako písně harfenisty.

Vždyť hvězdy na nebesích i hvězdy padlé na ni lpí,

a větry jihozápadu i západu jí pějí.

A. C. Swinburne, „Když jarní psi"

 

Dolů s rozmarýnou, a s ní

dolů s vavřínem i se jmelím.

Dolů s cesmínou, břečťanem a vším,

čím zdobili jste síně vánoční.

R. Herrick, „Hromnice"

 

Imbolc, či Oimealg, slavnost kojících ovcí, leží ve středu temné části roku. Oheň, který Brighid zapálila o Vánocích, jasně hoří v nafouklých břiších březích stádních zvířat, a řeky mléka se roz­proudí v naběhlých strucích a vemenech.

Světí se zemědělské nástroje pro nadcházející rok, domácí ohně se zháší a znovu zapalují. Žena, jednající z moci Brighid požehná ohňům v kovárnách.

„Brighidiny kříže", vyrobené z pšeničné slámy, se darují pro ochranu domu. Brighidin had vylézá z lůna Matky Země, aby zjistil, jaké je počasí. Zdá se, že i podnebí si uvědomuje tento svátek - první únorový týden obvykle přináší dočasnou oblevu.

Ze stébel ovsa, nebo pšenice, se vyrábějí brideóga - slaměné i panenky, které pak v předvečer Imbolcu děvčata oblékají do šatů a nosí od domu k domu. Každá domácnost věnuje této symbolické „nevěstě" malý dárek.

U příležitosti Hromnic se pečou speciální koláče a pro všech­ny je připravena hostina a tanec. Starší členky společenství upravují pro slaměné panenky „nevěstiny postele" nebo kolébky a sbí­rají pro ně kouzelné proutky. Ráno po hostině všichni zkoumají popel v krbu, aby zjistili, zda proutky zanechaly znamení. Pokud ano, považuje se to za dobrou předzvěst nadcházejícího období.

V některých oblastech je Imbolc prvním oficiálně uznaným dnem pro orbu. Ozdobený pluh je tažen od domu k domu. Za ním jdou děti v maskách a všude prosí o jídlo, pití nebo peníze. Té domácnosti, která je odmítne, je za trest rozorána zahrádka před domem.

Pluh samotný je typickým symbolem slavnosti Imbolcu. Whis­ky, „voda života", se lije na radlici, nebo se na ni pokládají kousky chleba a sýra - pokrm pro přírodní duchy. Úlitby jídla a pití se dávají do čerstvých brázd, nebo se rozhazují po polích.

I když je Imbolc v první řadě spojován s Brighid, mužská bož­stva zastupuje v tomto bodě svatého roku Aengus Og, syn Dagdy a keltská obdoba Erota, ztělesnění mladické lásky.

Aengus byl churavý láskou k Caer Ibormeith (bobule tisu) a vy­dal se ji spolu s Badbhem hledat k Loch Bel Dracon. U jezera uviděli 150 dospělých žen připoutaných k sobě navzájem stříbr­nými řetězy. Caer Ibormeith, nejvyšší z nich, měla kolem krku stříbrný obojek se zlatým řetězem.

Aillill, král Connachtu, se vydal k otci Caer Ibomeith a poku­sil se ji od něho získat pro Aenga. Otec odmítl s tím, že její moc i je větší než jeho vlastní: Caer, měnička tvarů, žila střídavě rok jako lahut' a rok jako panna. O příští slavnosti Samhainu se měla Caer a její družky proměnit v labutě. Aengovi nezbývalo, než se ji pokusit získat v tuto dobu, kdy byla nejzranitelnější. Aengus, v lidské podobě, zavolal na pannu - labuť Caer, a v tom okamži­ku se sám v labuť proměnil. Spolu se vznesli k nebi a zapěli kou­zelnou píseň, která ty, kdo ji slyšeli, uspala na tři dny a tři nocí. Potom si Aengus odvedl Caer do svého domu v Zásvětí.

Imbolc je svátek nových začátků: první orba, první setí, prv­ní vzplanutí lásky. Je to festival mléka Matky, která živí své děti plameny života a lásky.


BYLINY PRO IMBOLC - OIMEALG

Andělika, bazalka, violka vonná, kosatec, myrha, vavřín, ostružiník, podběl, vlaštovičník, vratič, vřes.

Ellen Evert Hopmanová: Druidský herbář