Co se rozumí v buddhismu "probuzením"?

Autor: Anna Servanská <@>, Téma: Sebepoznání, Zdroj: překlad, Vydáno dne: 04. 01. 2011

Další překlad z blogu Matthieu Ricarda www.matthieuricard.org



Co se rozumí  v buddhismu  „probuzením“ ?

Blog Matthieu Ricarda zveřejněný  8.12.2010  na www.matthieuricard.org

Probuzením  končí všechno neporozumění povaze skutečnosti, tento konec neporozumění je doprovázený nekonečným soucitem. Probuzení není jako ve vědě akumulace faktů,  ale je pochopením  jak modality relativní existence (zpúsobu, jakým se nám věci jeví), tak poslední skutečnosti (skutečné povahy věcí)   našeho ducha a světa. Toto vědění je zásadní protijed k nevědomosti a utrpení.

Nevědomost se tu nechápe jako prostý  nedostatek informací, ale jako falešné vidění skutečnosti, jež nás nutí věřit, že věci jsou trvalé a solidní, a že naše já skutečně existuje – kvůli   falešnému vidění skutečnosti  zaměňujeme   pomíjivé radosti nebo chvíli uvolnění z utrpení za trvalé štěstí Nevědomost se tu nechápe jako prostý  nedostatek informací, ale jako falešné vidění skutečnosti, jež nás nutí věřit, že věci jsou trvalé a solidní , a že naše já skutečně existuje – kvůli   falešnému vidění skutečnosti  zaměňujeme   pomíjivé radosti nebo chvíli uvolnění z utrpení za trvalé štěstí. Je to zároveň tato nevědomost, která nás  pudí budovat své štěstí na utrpení druhých.

Upoutáváme  se na to, co může uspokojit naše já a  pociťujeme odpor ke všemu, co se nám zdá, že by mu mohlo škodit. Jako na niti se řadí mentální události, a jak se řetězí, zasévají stále více zmatku do našeho ducha až vyústí  v totálně egocentrickém chování. Nevědomost se  trvale zpevňuje  a náš vnitřní klid je zničen.
. Vědění, o němž hovoří buddhismus, je konečný lék proti utrpení. Z tohoto hlediska je třeba uznat, že vědění o světelnosti  hvězd nebo o vzdálenosti mezi nimi nepředstavuje absolutní  užitek a dokonce nás ani neučí, jak se stát lepšími lidskými bytostmi.

Cituje se  případ kohosi, kdo se Buddhy dotazoval na jisté záležitosti kosmologie. Buddha nabral hrst listí a otázal se návštěvníka: „Je více listí v mých rukou nebo v lese ?“ „ Více  listí  je samozřejmě v lese “, odvětil muž. Buddha pokračoval:„Dobrá, takže listí, které držím v ruce, představuje vědění, jež vede  k likvidaci utrpení.

Překlad: A. Servanska