Zamyšlení nad optimálním modelem řízení společnosti.
ŘÍZENÍ SPOLEČNOSTI
Společnost řídí vláda (samosprávy na různých úrovních) vzešlá
z voleb na základě dlouhodobého – konkrétního programu. Protože však
žijeme v zásadně nové době, charakterizované
celkovým přetížením přírody, je třeba pro zvládnutí gradujících se
problémů nové – pružné permanentní řízení aktivně spolupracující s občany.
Musí jít o otevřené řízení – občanské spoluvládnutí. K tomu
bude třeba vyčlenit i příslušný mediální prostor. Některé navržené zákony
– pravidla lze realizovat poměrně snadno za vědomého souhlasu občanů
(aniž by vyvolaly nějaký výraznější nesouhlas), jiné však budou mít
dramatický ohlas ve společnosti. Jejich realizace není v demokratické
společnosti možná bez získání souhlasu většiny. U takovéhoto citlivého
problému je předem nutná zvláště kvalitní osvěta a následně otevřená
diskuse. Model diskuse, který by vedl ke konstruktivnímu kompromisu (pokud možno
neztrácejícího účinnost) přikládám v příloze. Jedná se o přímé
řízení společnosti (referenda on line). Většina problémů má však hluboký a složitý
ekologický rozměr a nelze je řešit klasickou jednoduchou otázkou referenda
– ano či ne! Nehovořil bych tedy o zákonu o referendu, ale o přímém řízení. Klíčem musí být kvalifikovaná osvěta a
pak diskuse s cílem nalézt co nejefektivnější řízení v určitém
čase. Bohužel času není nazbyt!
Paralelně s tímto musí probíhat i soutěž
hledání nejlepších řešení pro další nové otázky. Je třeba
ofenzivní přístup!
Model přímého řízení společnosti
(patřičně
veřejně prezentovaný)
1.
Předloží se pojmenovaný stručně a jasně popsaný problém nebo
projekt zasahující do životního prostředí …..
2.
Politici předloží veřejnosti návrh řešení a vysvětlí ho.
3.
Ozve-li se pouze několik jedinců s výhradami či alternativou,
není třeba svolávat veřejnou diskusi a jednotlivci jsou přesměrováni (předkládají-li
jinou alternativu řešení) do druhé větve, a to do volné soutěže hledání nejlepších řešení.
4.
Ozvou-li se však větší skupiny občanů – iniciativy, sdružení
…. svolá se veřejné diskusní fórum
k danému problému.
5.
Po ukončení diskuse k dané otázce jsou politici povinni
akceptovat většinovou vůli angažujících se občanů (C).
Jinak se vystavují možnosti odvolání z funkce. Samozřejmě, že
politik má právo, ba dokonce povinnost upozornit veřejnost na to, že čím více
bude navrhované opatření „změkčeno“, tím bude mít nápravné opatření
menší účinnost.
A – politici,
zvolený politický management, nejmoudřejší občané
B – občanské
iniciativy, sdružení, spolky
C – občané,
posluchači, angažované obecenstvo – tito na konci diskuse dají svůj hlas
pro konečné kompromisní řešení A nebo B. Může dojít i k sjednocení
konečného řešení A+B a pak občané nehlasují.
M –
moderátor – schopná klíčová osobnost, která objektivně řídí diskusi
v příslušných časových limitech dle předem dohodnutých jednoduchých
pravidel.
Společenský systém je třeba řídit tak, aby mohlo docházet k permanentním
konstruktivním změnám průběžně přicházejících z obou větví, a to
jak z dílny politiků, tak z veřejné
soutěže hledání nejlepších řešení.
V Brně, dne 23.2.2001
Jiří Ohnutek
Rosnička ecology – NOVÉ HNUTÍ