Další ukázka z knihy Tantra od Andre Van Lysebetha, tentokrát více o tantrických praktikách, měnící sex posvátnou sexualitu, metafyzický zážitek...
UCTÍVÁNÍ JÓNI, UCTÍVÁNÍ LINGAMU, MAITHUNA
(Úryvky z Tantry od A. V. Lysebetha, obrázky převzaty ze Sexual Secrets od N. Douglase)
Na začátku uctívání se šakti usadí do středu mandaly, většinou trojúhelníku v kruhu, symbolu kosmické jóni. Sádhaka jí nabídne nápoj s afrodisiakem, který se nazývá vidžaja, jehož složení není uvedeno, bezpochyby proto, že je v té době asi každý v Indii znal. Na Západě ho nahradí číše šampaňského nebo lehký alkoholický nápoj, například gin.
Přiznávaným záměrem je extrémně erotizovat šakti, silně podráždit její sexuální energii, aby ji přivedla k extázi. Jestliže šampaňské nebo alkoholický nápoj vytváří tento účinek u západní šakti, dosáhneme cíle.
Když proběhne přípravný rituál složený z manter a bídž (samohlásek bez pojmového obsahu), které autor neupřesňuje, začíná první část jónipúdži. Jóginí se posadí na levé stehno adepta, který uctívá její šakuntalajóni, to je nevyholenou jóni, což je snadno splnitelné. Adept jóni pomaže santalovou pastou či jemným parfémem. Jóni se podobá "kouzelnému květu". Uctívatel šakti znovu nabídne číši vidžaji a nakreslí jí rumělkou ardhačandru, půlměsíc doprostřed čela. Nejde o mechanickou rutinu: symboliku každého gesta partneři intenzivně prožívají. Zatímco adept kreslí půlměsíc, dvojice si uvědomuje lunární síly přítomné v šakti.
Šiva položí ruce na prsa šakti a naplňuje se mateřským aspektem kosmické Šakti a vyslovuje sto osmkrát bhagabídžu, kořenový zvuk lůna, opět bez upřesnění, ale všeobecně zní hrím. Konečně uctívatel provádí všechna gesta a doteky, které mohou maximálně šakti podráždit: mazlí se jí s ňadry, stehny a jóni.
Pomlouvači tantry pokrčí rameny a řeknou, že jde o banální omakávání a že taková "komedie" působí směšně. Jejich postoj přirovnávám k záměně sprchy a křtu, protože v obou případech se používá voda!
Během jónipúdži vyvolává podráždění šakti, které se přenáší na šivu, bohaté vyměšovací šťávy tattvóttvamy, jemné esence, to je vaginální vyměšování, a hlavně probouzí jemné pránické energie, jež mají prvotní roli v následující púdži.
Ústřední část púdži se odehrává nyní. Šakti pomazává lingam santalovou pastou či afrodisiakovým parfémem, zbarveným šafránem. Stále přítomný guru bdí nad přesným dodržováním rituálu a recituje vhodné mantry. Teprve potom je lingam vsunut do jóni. Maithuna se nesmí stát pouhou všední souloží, ale zůstává pod kontrolou navzdory intenzivnímu vzájemnému vzrušení a prožívá se v posvátném smyslu vlastnímu každému tantrickému spojení. Možné způsoby tantrické maithuny jsou předepsány, zejména pokud jde o ásany a kontrolu ejakulace.
Základní podstata tohoto obřadu náleží vzájemnému vstřebávání "jemné esence". Když lingam přidá vlastní mazací sekrece k vaginálním tekutinám, přispívá značně k provlhčení jóni. Obě tekutiny se mísí a tantrikové věří, že je jóginí i jógin vstřebávají. Je jisté, že i bez tohoto vzájemného pohlcování intenzivní a prodloužené podráždění gonád zintenzivňuje vyměšování sexuálních hormonů, které by rovněž měly vytvářet tuto "jemnou esenci": proč ne?
Dvojice během maithuny medituje o tvořivé síle, která se probouzí v břiše ženy, stejně jako muže, a tuto Kosmickou energii uctívají. Doba trvání tohoto spojení jónilingam odpovídá tomu, co je ostatně řečeno v této knize: nikdy neplatí "co je rychle uděláno, je dobře uděláno". Po rituálním spojení vzdá šiva úctu jóni. Jóginí leží na zádech a s roztaženýma nohama se nabízí jeho pohledu a uctění. Adept odebere prstem trochu vaginální tekutiny a namaluje tilaku, znaménko, které nosí indické ženy, doprostřed čela své partnerce ještě ponořené do extáze, stejně jako sobě.
Stává se, že i bez tantrického zasvěcení prožije žena něco, co se této zkušenosti přibližuje. Jedna žena to popisuje takto: "Moje první pocity jsou soustředěny do pohlavní oblasti, potom se šiří mocnými vlnami po celém těle. Jsem celá vzrušená, celá citlivá. Někdy mám dojem, že se mi chce zpívat, jako kdyby se vzrušení zmocnilo hlasivek a rozvibrovalo je do zvláštního zabarvení."
"Zažívám nádherný pocit plnosti. Je těžké to popsat. Mám elektřinu v celém těle a intenzivně prožívám smyslné a duchovní spojení s druhým. Stává se mi, že se modlím k Bohu, že s Ním tvořím jedno, a to je rozkoš extáze."
"Tento orgasmus je pro mě metafyzickým ponorem do jiného světa, do náboženského světa. Mám dojem, že vystupuji na horu. Vše se výslovně děje v hlavě, která překypuje pocity a která mě nutí se emociálně zdržovat blízko muže, se kterým jsem."
"Orgasmus je pulzující pocit světla. Světlo přichází z hlavy a prochází mnou, a já také vysílám světlo... jsem obklopena zářivým světlem, které tryská za mýma očima. Vše je v mém těle pouze světlem a nevidím nic jiného než to. Neslyším už nic, necítím nic přesného..., ale každá částečka mé krve se dává do tance, všechny póry vyzařují... a pavouci ve skříni, mravenci na zemi musí být veselí z toho, jak přijímám tento milostný proud." (Le Rapport Hite, str. 278)
Tomuto textu je možné snadno porozumět. Existují dvě sexuality a dva typy zkušenosti. Očividně, aniž to tuší, probudila tato šakti svou kundaliní. Její genitální orgasmus byl prvním stupněm rakety, která ji odstartovala k dalšímu bytí, k "rajské" zkušenosti, kterou výslovně umisťuje do mozku (pozn.: tato slova v citaci nejsou) a ne do jóni. Její prožitek je také duchovní, kosmický, ba mystický, ale je málo pravděpodobné, že toho dosahuje při každém spojení, v tantře je tomu podobně. Šiva musí vědět, zda jeho šakti tohoto prožitku dosahuje (její extatická tvář mu to prozradí), zda opouští pól "druhu": v tom případě je moudrá pouze nehybnost a psychická spoluúčast na prožitku šakti.