Zasvěcovací nauka Univerzálního Bílého Bratrstva byla Omraamem Mikhaelem Aivanhovem předávána vždy pouze ústně. Slovo »Bílé« v Universálním Bílém Bratrstvu nemá vztah k barvě pleti, ale vyjadřuje spíše čistotu a syntézu všech barev a ztotožňuje se s myšlenkou, že Univerzální Bílé Bratrstvo se týká bez výjimky všech lidí a vybízí je k uskutečnění bratrského a souladného spolužití na celé Zemi, ve kterém budou ctěny všechny rasy, všechna náboženství a všechny národnosti.
Text byl přeložen, doplněn a částečně přepracován pro studijní potřeby brněnské Bhaktijógy ještě v dobách hluboké totality. Snad i dnes poslouží hledajícím.
Okřídlený drak
Ve všech národních podáních pohádek a mýtů, kde se hovoří o hadu nebo draku, je jeho symbolický význam prakticky stejný ve všech kulturách. Nesčetné pohádky a pověsti hovoří o draku, který unesl krásnou, nevinnou a čistou princeznu a držel jí v zajetí na zámku. Ubohá princezna plakala a toužebně vzhlížela k nebi, aby jí poslalo vysvoboditele. Avšak všichni rytíři, kteří ji chtěli vysvobodit, byli jeden po druhém drakem zahubeni. Ten se zmocnil jejich pokladů a ukládal je do podzemí svého paláce. Jednoho dne však přece jen přišel rytíř, ctnostnější, krásnější a čistší než všichni ostatní. Jedna víla mu poradila, jak může zvítězit nad drakem. Poznal slabosti obludy a věděl, kdy a jak může býti drak spoután nebo zraněn. A tento dobře vyzbrojený a poučený rytíř zvítězil. Osvobodil princeznu a její polibky byly sladké. Všechny shromážděné poklady pak patřily tomu krásnému rytíři, který díky svému vědění a čistotě vyšel vítězně z boje. Pak si oba sedli na přemoženého draka a proletěli vzduchem celý svět.
Tyto pohádky, o kterých se většinou domníváme, že jsou určeny dětem, jsou ve skutečnosti zasvěcující podobenství. Pro správný výklad musí být člověk seznámen se symbolikou. Drak nebo had není nic jiného než sexuální síla a zámek znázorňuje lidské tělo. V zámku vzdychá uvězněná princezna, to jest duše v zajetí neovládaných sexuálních pudů. Rytíř představuje vyšší »Já«, ducha člověka. Zbraně pro boj s drakem jsou prostředky, které má k dispozici duch: poznání a vůle k ovládnutí a použití této energie. Drak je spoután, aby sloužil člověku na cestě kosmem. I když je znázorňován s ocasem (symbol podzemních sil), má také křídla. Je to jasná a prostá mluva věčných symbolů.
Variantu tohoto podobenství nalézáme v báji o Theseovi, který pomocí vlákna Ariadny prošel bludištěm, usmrtil Minotaura a opět se dostal k východu. Minotaurus je jiný symbol pro sexuální sílu. Bývá znázorňován jako silný, plodný býk představující nízkou přirozenost. Ta musí být zapřažena, aby mohla obdělávat Zem. Bludiště má stejný význam jako zámek symbolizující fyzické tělo a Ariadna je vyšší duše, vedoucí člověka k vítězství.
V židovském a křesťanském podání odpovídá drak ďáblu páchnoucímu sírou. Všechny lehce zápalné a výbušné látky odpovídají v přírodě ohnivému draku. Tento drak existuje i v člověku a je srovnatelný s hořlavinou. Když je jí moudře použito, člověk získá sílu k výstupu do vyšších sfér. Pokud toho není ve své nevědomosti a slabosti schopen, pak může shořet na popel nebo být svržen do propasti.
(pokračování)