Kdo je duchovní mistr? Nikdo jiný než Bůh sám, naše pravé Já. Člověka, který se uvědomil jako toto Já nazýváme rovněž duchovním mistrem, někdy také mistrovskou osobností.
Realizace, uvědomění Já, je mnohem více dílem mistrovy milosti než našeho úsilí. Úsilí je nezbytné k tomu, abychom se očistili natolik, že si jsme schopni milost, naše pravé Já, uvědomovat. Nicméně i to, že usilujeme o očistu, je již dílem této milosti neb to, co v nás touží po Já, je Já samo. Úsilí dosáhnout něčeho v budoucnu je chybné, Já si můžeme uvědomit pouze a jen teď. Ti, kteří usilovat nechtějí, po Bohu ani netouží. Bůh je k sobě nepřitahuje.
Jak poznáme osobu, která se uvědomila jako Já? To je těžké. Musíme velmi toužit po Bohu, Pravdě, Já, jinak se s mistrem v těle snadno mineme. Naše negace nám pravdu zastřou. Pak jejich vlivem vidíme obráceně: ve zlu dobro a naopak. Osobu, jež se prozřela v Pravdě, pak vidíme pouze jako osobu a z této pozice hodnotíme její myšlenky, slova a skutky. V tomto pohledu se sami odsuzujeme do nevědomosti o Sobě. Tam, kde je Já, vidíme pouze osobnost, kterou neváháme ve své nevědomosti, tedy z ega, dokonce i kritizovat, když se nechová podle nás, ega. Rozumějme dobře paradoxnosti celé situace: ego, které se má rozpustit poznáním Já, kritizuje Já za to, že není takové, jaké by ego chtělo, aby bylo. Takové ego se nerozpustí, dokud svůj omyl neprohlédne.
K rozpoznání duchovního mistra je potřeba jisté duchovní vyzrálosti. Zevní skutky nám mistra neprozradí, protože nemohou. Bůh je Duch, který není viditelný zevním zrakem.
Jedním z bezpečných znaků jak poznáme pravého mistra, je hluboký klid a mír, který pociťujeme v jeho přítomnosti. Ale i k tomu, abychom tento blahodárný vliv Já vůbec pocítili, je již třeba jisté zralosti. Mistr v těle k nám tedy přichází tehdy, když my sami máme již k tomuto mistru, Já, velmi blízko.
Názorným příkladem vědomí Já zastřeného mohutnou mlhou negací je pan Pařík. Proč? Jak jinak lze vysvětlit to, že ti, kteří se s láskou a úctou obracejí k odhalenému vědomí Já v Jiřím Vackovi o pomoc, dosahují skvělých výsledků? Těchto zkušeností by určitě nebylo možné dosáhnout, obraceli-li bychom se k člověku zlému, v kterém je Já ještě zastřeno. Nicméně pan Pařík nás vytrvale nepřestává přesvědčovat o tom, jak zlý ten Vacek je. Komu patří ono zlo, o kterém pan Pařík píše, je tedy nasnadě.
Co nám tedy Bůh kauzou pan Pařík versus Mistr sděluje? Že je třeba být velmi pokorný a opravdový, jinak nám naše vlastní zlo zastře rozum, rozlišovací schopnost tak, jako se stalo panu Paříkovi. Pak vidíme přesně obráceně než jak to je: ve zlu dobro a v dobru zlo.