Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Aldous Huxley:
Skutečně efektivní totalitní stát může existovat, bude-li všemocná vláda složená z politických bosů a armády jejich manažerů budou ovládat populaci otroků, kteří nemusí být za mřížemi, protože své otroctví milují.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1852x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1739x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1704x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Sebepoznání

* Joshu a snídaně


Válek Roman - Sebepoznání - 11. 11. 2005 (5995 přečtení)

Tenhle článek se pokouší řešit vztah mezi materialismem, idealismem, akcí a skutečností. Vychází z Dogenovy filozofie čtyř pohledů, kterou - i když pro běžného čtenáře skrytě - uplatňoval ve svém slavném a nesmírně složitém díle Shobogenzo. Současný japonský učitel Nishijima tuto Dogenovu filozofii po dlouholetém bádání dešifroval a já jsem na základě těch čtyř pohledů napsal tento malý úvod do buddhismu.

Většina lidí se zajímá o materiální záležitosti. Tito lidé chtějí jíst, pít, spát, chtějí peníze, sex a nakonec musí kupovat rakev. Tohle je materiální aspekt života. Redukovat život na tuto úroveň samozřejmě nemá nic společného s moudrostí nebo soucitem.

Někteří lidé si všímají, že život není jen materialismus, a tak hledají moudrost, lásku, nebe, Boha. Někdo zakládá náboženství, vytváří různé bohy, pak tito bohové naopak vytváří lidi a podle těchto náboženství se na světě děje spousta podivných věcí. Nábožensky angažovaní lidé mluví o nebi nebo osvícení a ptají se, jak takových míst nebo zkušeností dosáhnout. Někdy nedělají nic jiného, než že sedí na zemi, nejedí, nepijou a snaží se dosáhnout svých idealistických cílů. Tohle je idealistický aspekt života, který, ať chceme nebo ne, je také do jisté míry jeho součástí. Ale redukovat život na idealismus, pořád hledat nirvánu, nebe, vyšší úroveň poznání a pohrdat materiální stránkou světa, to také nakonec není moc moudré.

Takže když lidé občas zjistí, že idealismus vede jen k snovému životu a zanedbávání základních potřeb těla, začnou hledat takového učitele, který vyřešil rozpor mezi hmotou a duchem. Někteří učitelé vás přetáhnou klackem nebo něco zakřičí. Když se ptáme na osvícení, zakřičí na nás nebo nás praští. Když se ptáme na moudrost, křičí nebo nás praští. Co to znamená? Takovému počínání se říká "akce". Náhlá akce odetíná naše idealistické myšlenky. Je to, jako když nám ráno zazvoní budík. Vstávat! Přestat snít a probudit se do kažodenního života. Nicméně ne všichni učitelé používají výkřiky, ne všichni učitelé tlučou do svých žáků. Učitelé, kteří následují učení mistra Dogena, za základní akci v rámci cvičení Cesty považují zazen. Prostě se soustředíme na sezení v zazenu v přítomnosti. Tohle je způsob, jak transformovat myšlení, které je příliš idealisticky nebo naopak materialisticky zaměřené - soustředěním na přítomný okamžik v pozici zazenu. Ale zazen není něco, co cvičíme bez ohledu na každodenní život. I když je pro nás zazen základní aktivita, musíme vykonávat každodenní aktivity, což nám pomáhá překonávat rozpor materialismu a idealismu.

Učíme se žít každodenní život a vracíme se tak ke svému původnímu, rozpory nezatíženému já. Když se probouzíme do přítomnosti v zazenu, vidíme, že to "já", které jsme považovali za pevné a stálé, je jenom průsvitný obláček, který se nikde nezastavuje. Tak nás představa o tom, kdo jsme, nijak neomezuje. Buddha je jenom slovo. Satori je další slovo. Mnohem spíš jde o každodenní život. A i když mnoho lidí medituje, aby se dostali do nějakého zvláštního stavu mysli, zazen je naopak návrat k normální funkci těla a mysli. V zazenu se znovu a znovu probouzíme k tomu, co je skutečné.

Akce nás tedy probouzí k pravému já znovu a znovu. Například musíme jíst, ať už jsme materialisté nebo idealisté. I když někdo praktikuje půst, nakonec stejně musí jíst. Ti lidé, kteří v Indii sedí roky na zemi a už ani nepřímají potravu, jsou asketové. I když se vysoko povznesli nad materiální hodnoty života, jejich tělo se nad zem nepovzneslo ani o centimetr. I když někdo levituje, těžko vám v takovém stavu zamete podlahu. Naproti tomu Buddhovo učení je střední cesta. Zahrnuje jak materiální, tak idealistický pohled na svět. Když jíme, tak máme zkušenosti jezení. A nic na tom nemění náš vztah k materialismu nebo idealismu. Prostě jíme, ať už je naše filozofie jakákoliv. A právě taková činnost nás vrací k našemu pravému já, pokud se prostě soustředíme na jídlo. Většina lidí si pod pojmem "akce" představuje něco hlasitého a rychlého. Akční film plný výbuchů, srážek aut, střelba. Ale každý okamžik našeho života je něco nesmírného – něco úžasného.

Buddhova Cesta je něco, kde prostředek není odlišný od cíle. Většina buddhistů si myslí, že když budou nějakým způsobem praktikovat, přiblíží se zážitku osvícení nebo dosáhnou osvícení. Ale když překonáme toto povrchní porozumění Buddhově učení, zjistíme, že moudrost, kterou jsme dosud hledali více čí méně snaživě, vždycky byla přímo tady na tomto místě. Přítomnost sama na tomto místě, kdy nepodléháme myšlení, je totéž co moudrost. Ale tuto moudost je třeba vyjádřit, jinak se z ní stává prázdný koncept. Takže místo abychom hledali osvícení, vyjadřujeme osvícení uprostřed těch nejobyčejnějších úkonů každodenního života.

Existuje slavný koan, jinými slovy rozhovor mezi mistrem Joshu a jeho žákem.

Žák se ptá: Jaká je nejhlubší pravda?
Joshu odpovídá: Už jsi snídal?

Joshu přivádí idealistickou mysl žáka ke každodenní realitě. Někdo by mohl namítnout, že Joshuův přístup je materialistický. Cožpak není jídlo materialistické? Ale Joshu nezdůrazňuje důležitost každodenního života proto, aby nás sváděl k materialismu. Nechce, aby jeho žák ignoroval záležitosti moudrosti a soucitu. Místo toho po něm chce, aby moudrost a soucit vyjádřil okamžitě ve svém každodenním životě. Když mu žák odpovídá, že už snídal, mistr ho posílá, aby si umyl misky. Joshu nás učí, že v činnosti tady a teď protínáme síť rozporného myšlení, řešíme okamžitě dilema materialismus versus idealismus a probouzíme se do skutečnosti.

Samozřejmě aktivita nestačí. Na světě je spousta lidí, kteří jsou velice aktivní, ale nemají ponětí, kdo nebo co vlastně jsou, jaký je smysl života. Proč si lidé způsobují tolik utrpení? Mohli bychom říct, že buddhistický přístup k tomuto problému, k problému štěstí a utrpení, nevědomosti a moudrosti, je přesně vyjádřen v odpovědi mistra Joshu: Už jsi snídal? Tak si běž umýt misky.

Ve světě nevědomých lidí, kteří se zajímají jen o výsledky a zisky, je Joshuův komentář pouhou praktickou, materialistickou poznámkou. Ale v kontextu s idealistickou otázkou jeho studenta Joshuova odpověď protíná šílenství lidské mysli. Joshu si je vědom, že jeho žák je upřímný a snaží se pochopit podstatu věcí. Je si vědom, že k němu nepřišel proto, aby si vydělal peníze nebo se dobře najedl. Tak ho posílá za každodenními úkony. Když si upřímný člověk, kterému štěstí druhých není lhostejné, mije misky, takový člověk vyjadřuje moudrost a soucit a naplňuje ideál Buddhova učení ve skutečném životě.

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Disharmonie duše a ega (20.06.2013)
Mgr. Vladimír Červenák, etikoterapeut: Nenávisť (19.01.2013)
Čelit stresu a depresi (11.01.2011)
Vyprávění o tom, jak v praxi vypadá nebdělost (04.02.2009)
Naše třináctá komnata (15.01.2009)
O Pravidlech (a trochu o sexu) (27.10.2008)
Je náš svět božský nebo ne? (26.09.2008)
O vnější autoritě a důvěře v sebe (29.07.2008)
Základní zákony Universa (08.02.2008)
Instinkt Intelekt Inteligence Intuice - v čem jsme kdo kdy In (07.01.2008)
Rodinné konstelace v kontextu alternativní religiozity a psychoterapie (10.12.2007)
ARUNÁČALA a optika jedince (03.12.2007)
Terapie tmou (03.11.2007)
O štěstí, o Bohu i jiných slovech (29.10.2007)
Nebe plné hvězd (28.07.2007)
Cíl života (17.07.2007)
Vznikání bez tvaru - Plamen pravdy (14.07.2007)
Bůh nepochází z času (05.07.2007)
Otevřené tajemství (26.06.2007)
Štěstí a touha (24.06.2007)
Šabkarova pieseň o dvoch pravdách (17.05.2007)
Poznávám se a znalost sama mě mění (16.05.2007)
Ako vítame v rodine nového človiečika? (25.04.2007)
Prečo je nelogické požadovať hmatateľné dôkazy o existencii duchovna? (24.04.2007)
Míľniky na duchovnej ceste Mirceu Eliadeho (07.04.2007)
Ako najlepšie poznať seba samého? (03.04.2007)
Cesta zlého činu stvorením a ochrana pred jeho účinkami. (21.03.2007)
„Moje zúčtovanie s ezoterikou“ (05.03.2007)
Modlitba válečníka (31.01.2007)
Afirmace podstaty neboli činu (28.01.2007)
Dikša - reakce (06.01.2007)
Vyrovnání Harické linie (21.12.2006)
Dikša – Modlitba za Jednotu (18.12.2006)
Přímým poznáním je jen vlastní uvědomění člověka (16.12.2006)
Jackalova meditace I (13.12.2006)
Být sám sebou 2 (26.11.2006)
Být sám sebou (1.) (25.11.2006)
Celý člověk (04.10.2006)
Obejmout kmen stromu (03.10.2006)
Důvěra (03.10.2006)
Pohľad na začiatok nášho života - prenatálne obdobie a pôrod (01.09.2006)
Návod i pro Tebe (30.08.2006)
Poznáním toho, co nejste, poznáte sebe sama. (20.08.2006)
Svoboda je zodpovědnost (16.08.2006)
Ne-volba (08.08.2006)
Regresné techniky súčastnosti (27.07.2006)
Rameš Balsekar: koncept - vše je Boží vůle. TO je, jak JE (26.07.2006)
Co mám dělat? (16.07.2006)
Zákon rovnováhy (06.07.2006)
Rozdíl "vzdát se" a "být vzdán" (21.06.2006)
Vzdání se (17.06.2006)
Síla Lásky... (16.06.2006)
Cestou do chrámu (30.05.2006)
Proč ego chce usilovat (23.05.2006)
Mahariši II (12.05.2006)
Život - smrt - život (10.05.2006)
Test inteligence, (aneb vznik a záhyby logiky) (15.04.2006)
Já jsem není nikdy nové (22.03.2006)
Anonymní dopis mého života (18.03.2006)
Tradice Advaita Védanty (09.03.2006)
Anděl (07.03.2006)
UMĚNÍ RYZOSTI - DUCHOVNÍ MOST (28.02.2006)
Temný chrám (17.02.2006)
Srdce (15.02.2006)
Stáří (12.02.2006)
Pokora (10.02.2006)
Čajovna (08.02.2006)
Prostá rozkoš bytí (04.02.2006)
Věčná esence bohyní (20.01.2006)
Nadhled - vědomé čtení (18.01.2006)
Mahariši (16.01.2006)
Oceán (10.01.2006)
Potencionalita (09.01.2006)
Smysl činnosti, smysl života (22.12.2005)
Odvaha vrátit se domů (20.12.2005)
DÉMONE (20.12.2005)
MISTR, MISTR, MISTR (19.12.2005)
Intuice v buddhismu (15.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XII. (14.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným XI. (12.12.2005)
Konvence a osvobození (06.12.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným X. (04.12.2005)
Mapování mysli (02.12.2005)
Nelpění (02.12.2005)
Nezajímáte mě, zajímá mě hudba (25.11.2005)
Co Buddha objevil (16.11.2005)
Jean-Pierre Gomez - Přímé pochopení (12.11.2005)
Osvícení (09.11.2005)
PROBUZENÍ - Marta Janssen (25.10.2005)
Meditační víkend “Životní krize” (23.10.2005)
Kurs “speciál” regresní psychoterapie (21.10.2005)
Pokračovací kurs regresní psychoterapie (15.10.2005)
Co nám slibuje ďábel a co nám slibuje Bůh? (13.10.2005)
Proč Daršan (12.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IX. (11.10.2005)
Realizace JÁ - Šrí Saradamma (08.10.2005)
Harmonizace čaker (07.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VIII. (07.10.2005)
Zmatení jazyků (06.10.2005)
Materialistická propaganda a meč rozlišování (06.10.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VII. (05.10.2005)
Cayce o sexuální energii (03.10.2005)
Edgar Cayce (02.10.2005)
Zápisky ze žaláře v Readingu (30.09.2005)
Volný (24.09.2005)
Ono nezrozené - jsme tam i bez úsilí? (19.09.2005)
Energie Lásky (16.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným VI. (15.09.2005)
Orgasmus je (14.09.2005)
Jak najít "pravého" mistra? (13.09.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným V. (11.09.2005)
Nebeská řeč (10.09.2005)
O Šrí Brahmámovi (07.09.2005)
Šrí V. V. Brahmam (03.09.2005)
Duchovní a světské (01.09.2005)
Myšlenky ze satsangů (30.08.2005)
Zážitek Božského Já (29.08.2005)
Jak zahodit zbytečnosti (24.08.2005)
Vrátit mysl Já (21.08.2005)
Setkání s Martou (18.08.2005)
Osamělost (13.08.2005)
Jak jsem potkal Martu (12.08.2005)
Cesta lásky (11.08.2005)
Příběh o zrcadle (reality show) (10.08.2005)
Zen a umění chatařit (09.08.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným IV. (25.07.2005)
Co přináší móda v duchovnosti, aneb o duchovnost v módě (09.07.2005)
Vzor hodný následování? (01.07.2005)
Setkání s Martou ve Zlíně (29.06.2005)
Jak je to s mistry? (22.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným III. (21.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným II. (19.06.2005)
Má cesta za Matkou Meerou (18.06.2005)
Intimní rozhovor se sebou samotným I. (17.06.2005)
Ego (29.05.2005)
Zase jedna reakce... (12.05.2005)
Duchovní rozvoj a vzdělání (11.05.2005)
Přesmyčky (29.04.2005)
Zlo i dobro (27.04.2005)
Ranní reflexe při čtení internetových zpráv a novinek… (26.04.2005)
Dvanáctero rad proti úzkosti (20.04.2005)
Ideály (15.04.2005)
Ztracený případ (12.04.2005)
Jak se dostat na Cestu (25.03.2005)
Brýle (24.03.2005)
Podvědomí (22.03.2005)
Musíme jít domů (13.03.2005)
Štěstí (04.03.2005)
O hranicích v lidském vědění (25.02.2005)
Dvě tváře inteligence - srdce a rozum (17.02.2005)
Jak se člověk stane hledajícím? (15.02.2005)
Co jsme? (14.02.2005)
Hmota neexistuje... (11.02.2005)
Ráj (08.02.2005)
Vyhnanství (02.02.2005)
Rozum nebo Cit – to je ta otázka... (24.01.2005)
Komentář k článku "Je správné platit za duchovní výtvory?" (23.01.2005)
Je správné platit za duchovní výtvory? (23.01.2005)
Všechno je jinak? (19.01.2005)
Svoboda (12.01.2005)
Vášeň k životu (05.01.2005)
Zrcadla (30.12.2004)
Tělo, emoce a mysl (28.12.2004)
Láska (25.12.2004)
Hledáme sami sebe (24.12.2004)
Duchovní cesta (20.12.2004)
Deprese (17.12.2004)
Dávání darů (15.12.2004)
Svobodná vůle (14.12.2004)
Svatí muži (10.12.2004)
Vůně (08.12.2004)
Naděje (05.12.2004)
Otázky Milindovy (03.12.2004)
Hrajeme si (29.11.2004)
Hledání Boha (21.11.2004)
Otroctví a svoboda (16.11.2004)
Strach (14.11.2004)
Osamělost (26.10.2004)
Pozvánka na seminář (25.10.2004)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 41 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!