Názor pana Josefa Šťastného na přístup církve k józe
Vážený pane,
velmi bych si přál, aby Vaše teze, že církev se nestaví k józe nepřátelsky, byla pravdivá. Bohužel shledávám v současných církevních postojích k józe velkou nevoli. Vzpomeňme jen, jaký rozruch vyvolal návrh zavést cvičení jógy jako volitelný předmět ve školách na Slovensku. Pokud se dobře pamatuji, díky představitelům církve neprošel.
Píšete o vynikajících křesťanských mysticích minulosti, ale už se zapomínáte zmínit o tom, jak se jim v době, ve které žili, díky představitelům církve, vedlo. Životopis mistra Eckharta je k dispozici i na těchto stránkách. Mým názorem je, že kdyby nestačil včas zemřít, byl by za své názory přinejmenším vězněn podobně jako mystika a přítel(!) papeže Molinos nebo Jan od Kříže. O tom, jak se vedlo současnému katolickému mystikovi, otci Piovi z Pietrelciny, vypovídá v knize Otec Pio z Pietrelciny na straně 15 jeden z jeho přátel: "
Postupně jsme se přidružovali k jeho osobní křížové cestě v posledním desetiletém údobí pronásledování (církevními nadřízenými, pozn. J.Š.)
Pro něj i pro nás znamenalo jeden jediný dlouhý Velký pátek spolu s ustavičným Ukřižovat! od těch, které miloval a zprostředkoval jim tolik dobrodiní. Toto období bylo poznamenáno strachem i útěkem některých jeho duchovních synů (...)" Otci Piovi bylo zakázáno sloužit mši apod. Jak skončil Anthony de Mello uvádím tady:
http://zeme.mysteria.cz/comment.php?akce=fullview&cisloclanku=2005110201#kom8024. Píšete, že de Mellův odsudek Kongregací pro nauku víry nebyl obecně přijat. Co to znemená? Pokud je mi známo, tak nyní již papež (!) Ratzinger svůj postoj na názory A. de Mella nezměnil...
Píšete (viz Váš článek "Zádušní mše za dr. Eduarda Tomáše"), že jste vedl spolu s jednou učitelkou jógy letní kurz jógy pro křesťany, ale už nepíšete, o jakou jógu šlo. Tamtéž píšete, že, cituji: jóga je docela běžnou součástí praxe mnoha katolíků, včetně řeholnic, řeholníků a kněží, a rovněž neuvádíte, o jakou jógu jde. Mám tomu rozumět tak, že římští katolíci studují a praktikují v klášterech Patandžaliho Jóga sútru nebo jiné klasické jógové texty jako je např. Lampa k hatha józe? Nebo praktikují "jógický" tělocvik, tedy tu formu "jógy", jež se cvičila v době komunistické totality v bývalém Československu? Také nevím, co by řekli představitelé církve na praxi tantra jógy v pojetí Johna Hawkena, která se propaguje na těchto stránkách...
Ani v osobním životě jsem se s přátelským postojem katolické církve k józe nesetkal. V jednom katolickém zpravodaji jsem např. četl odsudek pokémonů, jejichž myšlenková platforma podle katolické církve vychází z "bludných východních taoistických a buddhistických nauk a tudíž působí na mládež demoralizujícím dojmem". O vyjádření rádia Proglas na adresu Jiřího Vacka, že je kacíř a že přijde do pekla ani nemluvě. V nedávné době jsme byli svědky církevního tažení proti Harry Potterovi, který podle církve obsahuje prvky zhoubné magie apod. (dovolím si malý odskok od jógy k magii, domnívám se totiž, že stanovisko církve k józe i k magii je podobné) Z týdeníku Matice cyrilometodějské "Světlo" (číslo 8, rok 2003) vyjímám:
Knihy a filmy „Harry Potter“ jsou mistrovským dílem Ďábla. Je to on, kdo vede autorčino pero… Harry Potter vydává miliony dětí Satanovi.
Žádná forma magie a žádné vyvolávání nadpřirozena se neděje ve jménu Božím. Je to dílo Satana. To platí i pro vyvolávání duchů z onoho světa. Harry Potter praktikuje magii a dovolává se moci Ďábla. Svěřuje se duchům. V knize několikrát výslovně lže a nikdy za to není potrestán. Tak svádí děti.
Autorem těchto slov je P. Amorth, světoznámý exorcista z Vatikánu, jak o něm hovoří týdeník. Mám pokračovat? To nejsou jednotlivci, jak píšete.
Je sice pravda, že de Mella vydává katolické nakladatelství (ostatně katolické nakladatelství vydalo i knihu o Otci Piovi, kterou jsem citoval výše), to ale spíše než o přátelstkém postoji k józe vypovídá o tendenci v rámci církve (katolické) o její duchovní obrodu. Postoj katolické církve k józe v podání pana Amortha, papeže Ratzingera, rádia Proglas, a mnohých dalších, je totiž v dnešní době jen velmi těžko udržitelný a už vůbec ne nosný. Neživý, řekl bych. Nicméně zvolení konzervativce Ratzingera papežem vypovídá velmi jasně o tom, že církev chce zůstat ve vztahu k józe, ale i jiným naukám "zakonzervovaná" ve své minulosti.
Velmi si uvědomuji, že nenávist nebo averze v jakékoliv podobě, tedy i v podobě "spravedlivého" hněvu, by měla být člověkem bděla rozpoznána, pochopena a rozpuštěna. Žádná averze, tedy ani ta "spravedlivě" vzbuzená (např. jako reakce na netolerntní církevní postoje k józe) není spásonostná. To ale neznamená mít růžové brýle na očích a nevidět fakta, o kterých jsem psal výše, a tvářit se, že církev se k józe staví v podstatě přátelsky. Není to pravda.
Poznámka redakce:
Pan Štastný v tomto dopise zapomíná na to, že církev je vlastně společenství jednotlivých věřících. V takto chápaném společenství se samozřejmě mohou vyskytovat různé názory jednotlivců (i vysokých činitelů), ale přesto tyto názory nemusí být závazné pro církev jako celek (a tedy oficiální). A zrovna případ A. de Mella je toho příkladem. Prostě názor kardinála Ratzingera na něj jako závazný přijat nebyl (jak píše I.O.Štampach).
Druhou věcí je, že ani pan Šťastný nedefinuje, kterou jógu má vlastně na mysli. Vždyť jenom Bhagavad Gíta popisuje nějakých 18 "cest" (jóg). Třeba Bhakti-jóga se je s křesťanstvím slučitelná velmi snadno, pokud ji chápene jako cestu lásky (oddanosti) k (projevenému) Bohu. Měl by tedy napsat, kterou jógu má vlasně na mysli on.
Taky měl zvážit, jestli trvá na doslovném znění starých textů, nebo jestli mu jde především o jejich vnitřní smysl. Potom by musel připustit to, co píše pan Štampach: "skuteční mystici se i přes obřadné, naukové a organizační rozdíly setkávají v podstatné hluboké duchovní zkušenosti". A to je to, co se počítá. Pokud se ale hádka vede o dogmatice (církeví i jogínské), k ničemu pozitivnímu nemůžeme dojít a skončíme u fundamentalismu. A je to jedno, jestli "náboženského", nebo "jogínského".
Co má Harry Potter společného s uvedeným tématem - proč ten oslí můstek od jógy k magii? Jenom proto, aby se dokázalo, že někteří členové církve jsou konzervativní a mají obavy z nesmyslů jako jsou pokémoni a má to sloužit k jejich zesměšnění (respektive k zesměšnění církve)?
JiHo