Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
G. Lichtenberg:
Nejlépe poznáme člověka podle vtipu, nad kterým se pohoršil.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1852x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1739x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1704x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Jidáš: hvězda budoucích dní I.


Převzato (www.putnici.sk) - Víra - 21. 04. 2006 (6683 přečtení)

Nedávno byl zveřejněný překlad Evangelia podle Jidáše, které nám ukazuje tuto novozákonní postavu ve zcela jiném světle, než jsme dosud byli zvyklí. Tento článek se také zabývá alternativním a jistě i polemickým pohledem na apoštola Jidáše.

Priznávam, že neviem, ktorý čas okolo veľkonočných sviatkov je najvhodnejší na to, aby sa hovorilo o Judášovi: pred alebo po „sviatkoch“? Keďže kresťanský svet sa rád tvári, že Judáša nenávidí, nejednému kresťanovi, ktorý sa občas prehrábava príspevkami uverejnenými na Pútnikoch, by asi dosť prekážalo, keby sa úvaha o tomto kontroverznom Ježišovom učeníkovi na webe objavila tesne pred okamihom, keď si kresťania pripomínajú (údajné) ukrižovanie ich (údajného) syna božieho. Ale dôvod, prečo tento príspevok vychádza „po“ a nie „pred“, nespočíva v mojej ohľaduplnosti, ale v prostom fakte, že ho stihol dopísať až teraz, keď „sviatky“ skončili.

Najsvätejšie prikázanie: nenávidieť nepoznané

V nenávisti kresťanov k Judášovi je obsiahnutý celkový charakter kresťanskej ideológie - nenávidieť to, čo nepoznáme. Vlastne, keď hovoríme o akejkoľvek ideológii, musíme súčasne hovoriť aj o mechanizmoch a výstavných či predkladaných objektoch, terčoch nenávisti. Spomeňme si na obraz Veľkého brata z Orwellovho románu 1984; spomeňme si na masy hecované podsúvanými „ikonami“ spodobujúcimi nenávideniahodný objekt.

Kresťania nenávidia Lucifera, hoci ho nepoznajú, nevedia, čo sa skrýva v tmách a hlbinách, nevedia sa vyrovnať s nejednoznačnosťami, a tak teda nenávidia aj Judáša, ktorého historická hodnovernosť je - koľký humor a koľké perkvapenie -- viac než pochybná. Ale pokračujme v prehliadke toho, čo ešte kresťania nenávidia.

Najprv si zakážu - prizvú si pritom na pomoc Starý zákon -- sexuálne pôžitky, takže si zahatajú cestu pred spoznávaním vlastnej sexuality, a tým aj pred realizáciou antického ideálu sebapoznávania a potom zvyšok svojich životov prežijú v nenávisti voči tomu, čo ani nemali šancu spoznať. Je to smutné, ale zrejme nie šokujúce. O hlúposti prvých kresťanských vodcov a ich komunít vedeli už antickí mudrci. Treba sa zrejme zmieriť s tým: že poznávanie a viera nejdú veľmi dokopy.

Kresťania nenávidia Judáša, no málokto si uvedomuje naozaj dôsledne, do detailov, že bez Judáša by kresťanské cirkvi sotva našli takú „udalosť“, ktorou by dostatočne dramaticky prekryli „pohanský“ (rozumej: človeku i prírode bližší, harmonickejší) charakter veľkonočného oslavovania jarného prebudenia plodnosti. Netreba to nejako špeciálne pripomínať, no predsa len pripomeniem: kebyže Judáš nezradí Ježiša, Ježiša neukrižujú. Toto je, samozrejme, folklórny pohľad. Veď Ježišom vyvolení apoštoli mali pomerne vratké charaktery, jeden väčší hysterik ako druhý, takže keby zradcom nebol Judáš, mohol by jeho úlohu v pohode zastúpiť ktorýkoľvek - Peter, Ján, Filip, Matúš...

Kresťania nenávidia Judáša a vôbec im neprekáža dokétická alternatíva - teda možnosť, že Ježiš nemusel nevyhnutne mať hmotné telo a že prípadne nikdy ani nebol ukrižovaný. Ak by sa mali veci takto, teda ak by sa jedného dňa aj vedecky preukázalo, že astrálne a eterické svety sú merateľnou realitou a že Ježišovo telo počas celého jeho pozemského účinkovania bolo éterické, potom aj evanjeliá bude možné chápať ako zložitú metaforickú príručku, kódovanú správu o éterických udalostiach.

Masám prostoduchých kresťanov neprekáža, že podľa súčasného stavu vedomostí jestvuje aspoň sto verzií evanjelií a že tie štyri oficiálne uznávané (synoptické), si nevybrali sami, teda nevybral si ich ľud, ako jeho srdcu najbližšie interpretácie Ježišovho účinkovania, ale boli vybraté a redakčne upravené politicko-cirkevnými mocenskými štruktúrami. Masy prostoduchých kresťanov jedny evanjeliá (tie štyri synoptické, kanonizované) považujú za pravdivejšie ako zvyšných cca deväťdesiatšesť verzií. Kto vie prečo a na základe akej osobnej alebo odbornej skúsenosti? Masy prostoduchých kresťanov neznepokojuje, že pravda o tajomstve ich viery by sa pokojne mohlo nachádzať aj mimo štyroch, oficiálnymi cirkvami preferovaných evanjelií, niekde úplne inde, trebárs aj v inom náboženskom systéme...

Logika asi má ťahať za kratší koniec

Lebo čo ak majú pravdu gnostické texty, podľa ktorých tento svet je sotva čímsi iným ako žalárom hmoty, ktorému vládne zloboh?

Najradikálnejšie vetvy gnostických spirituálnych prúdov sa vždy obracali proti oficiálnym autoritám. Považovali ich za vykonávateľov vôle zloboha. Ak teda vysoká cirkevná hierarchia - ruka v ruke s práve aktuálnym, podľa možno totalitne ladeným štátnym aparátom - bude tvrdiť, že synoptické evanjeliá sú jediné pravé, dokonca schválené bohom, otcom Ježiša Krista, bude to znamenať - podľa gnostického chápania - že texty týkajúce sa Ježišových (údajných) životných peripetií zneužíva diabolská moc riadená zlobohom? Ak by to naozaj bolo takto, potom by sme museli priznať, že všetko je inak, dokonca aj úplne naopak. Potom by Judáš vyšiel z celej drámy okolo spasenia ľudstva dosť pozitívne a horšie by dopadol niekto iný...

Zo synoptických evanjelií sa dozvedáme, že Ježiš vedel, že bude zradený a vedel aj to, kto bude tým zradcom. Napriek tomu kráčal v ústrety svojmu utrpeniu a smrti. Keď sa nad tým logicky zamyslíme, tak vlastne šlo o samovraždu. Keď sa po koľajniciach blíži električka, nepostavíte sa na ne, lebo to by bola samovražda. Ježiš vedel, čo ho čaká, čiže vedome sa nechal zmasakrovať. Keď kresťania tak veľmi odsudzujú samovraždu, ako to, že v tomto konaní ju nedokážu jasne identifikovať? V náboženstvách však logickému mysleniu je súdené, aby ťahalo za kratší koniec... Potom je však otázka, prečo je ľudský tvor tým logickým myslením „obdarený“, keď ho nesmie, resp. smie používať, ale len v prísne limitovanom rozsahu?

Údajného zakladateľa kresťanstva - ak teda neprijmeme možnosť, že Ježiš mal éterické telo a nezomrel na kríži - možno bez obáv považovať za samovraha. Ďalším prejavom kresťanského odmietania logiky je kult rodiny.

Kresťania prehnane zdôrazňujú význam tradičnej rodiny, pričom ako vzor predkladajú svätú rodinu, teda to údajné spoločenstvo dvoch ľudí, do ktorého sa údajný fyzický Ježši narodil. Kresťania neznášajú rozvod, antikoncepciu, rodinné krízy, cudzoložstvo... Zaujímavé, že v samotných základoch kresťanskej vierouky nachádzame taký model rodiny, ktorý ani náhodou nemožno označiť za harmonický a pevný. Napätia medzi Jozefom a Máriou prenikli aj do synoptických evanjelií.

Podľa legendy Mária už bola samodruhá, keď sa s ňou Jozef mal oženiť. Iné, cirkevnými kruhmi stáročia neuznávané zdroje uvádzajú, že Máriu neoplodnil božský lúč z nebies, ale istý rímsky legionár, ktorý sa volal Panthera. Je dosť pravdepodobné, že Panthera existoval - oveľa menej pravdepodobné je, že existovala aj Mária. Jej postava totiž bola vyvrcholením „pohanských snáh“ prepašovať do náboženstva (egyptský?) kult ženy. Je vysoko pravdepodobné, že bola takou istou éterickou legendou ako Ježiš. To však nič nemení na fakte, že kresťanstvo stojí na dvoch zaujímavých pilieroch: na akte samovraždy (sebaobetovaní) a rozvrátenej rodiny. (Ďalším „závideniahodným“ pilierom je adorácia mučeníckej smrti.)

Ak je v synoptických evanjeliách všetko legenda a inotaj, potom treba úprimne doznať, že dodnes nikto nevie, o čo v nich presne ide. Ak sa však niečo považuje za metaforu a niečo iné zas za historický fakt, vždy podľa toho, čo sa práve hodí, potom zas treba chlapsky priznať, že po stáročia tu niekto niekoho vodí za nos a že logiku smie používať iba manipulátor a nie ten, kto má byť manipulovaný...

pokračovanie

Tomáš Dubloň
(se souhlasem redakce
převzato z www.putnici.sk)

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Mezináboženské zážitky a reflexe (06.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (2.) (02.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Sestra Katrei - úvod k textu (29.11.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Mistr Eckhart (10.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Ratzingerova éra (28.04.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 88 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!