Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
G. B. Stern:
Jak optimisté, tak pesimisté jsou přínosem pro společnost. Optimisté vynalezli letadlo, pesimisté padák.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1852x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1739x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1704x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Víra

* Mezináboženské zážitky a reflexe


Ivan O. Štampach (stampach.cz) - Víra - 06. 02. 2007 (6033 přečtení)

Už dlouhá léta nepokládám křesťanství za výlučné. Věřím v Krista a věřím, že tento podnět je jedinečný a univerzální, že působí nějak i tam, kde jméno Ježíš není zmiňováno.

Takto motivován jsem se zúčastnil četných mezináboženských setkání v Praze i mimo Prahu, v Městské knihovně, v Míčovně Pražského hradu, v velkém sálu Lucerny, v evangelickém kostele u Salvátora, v buddhistickém centru Lotus i jinde. Představitelé judaismu, islámu, hinduismu a buddhismu tam oplývali zdvořilostmi, někteří nabízeli pamlsky, všichni se mile usmívali. Ale dialog to nebyl, resp. byl to dialog jakožto rozhovor, ale nebyl to dialog v užším smyslu, tedy společné hledání pravdy v rozhovoru. Sotva jsem se u diskusních partnerů setkal s postojem, že bychom pravdu měli teprve hledat, všichni už ji vlastnili v definitivní podobě. Nikdo z nich neměl dojem, že by k případnému hledání pravdy potřeboval ty druhé.

Nechci paušalizovat, ale v mnoha případech to bylo setkání zdvořilých a laskavých (nebo třeba jen diplomatických) fundamentalistů. Jakou hodnotu má např. ujišťování o toleranci od člověka, který pak při jiné příležitosti prohlásí, že přiměřeným trestem pro odpadlíka od jeho náboženství je smrt?

Představitelé jsou náležitě "ekumenicky" zdvořilí. S řadovými členy už je to jinak. Přívrženci ušlechtilých, usměvavých orientálních škol jsou v kontaktu s jinak smýšlejícími v mnoha případech neuvěřitelně agresivní. Mezi křesťany něco takového potkávám jen na úplném okraji názorového spektra, u opravdových fanatiků a extremistů.

Chápu, že tyto náboženské menšiny mají potřebu se vymezit proti náboženství většinovému, chápu, že mají potřebu říct: Nejsem křesťan proto a proto, hinduismus (nebo buddhismus) pokládám za lepší z těch a těch důvodů. To by bylo přirozené. Leč to, co tito lidé roztrušují např. o křesťanech (ale i o muslimech, o Židech, ba i o konkurečních hinduistech a buddhistech) jsou bohapusté nesmysly. Jsou to ty nejhorší pomluvy. Takové vědomé sprosté lži na adresu křesťanů nepamatuji ani v nejhorších rudých ateistických brožurkách za minulého režimu.

Kde je jádro pudla? Chci tím snad říct, že jsem se rozhodl mimokřesťanská náboženství zavrhnout a zaujmout místo na palubě křesťanského obrněného křižníku? Nikoli, pořád ještě občas potkávám laskavé, otevřené a přemýšlivé jogíny a jiné stouoence orientálních škol. A pořád si máme navzájem co dát.

Problém vidím jinde. Náboženství, snad jakékoli, obohacuje, ale tehdy, když jeho nositeli jsou inteligentní, tvůrčí, svobodní jednotlivci. Masové náboženství je vždy tragedií. Křesťanství jako zavedené, domácí náboženství v této roli tak nevadí. Masové křesťanství je někdy nudné, smutné, vyprázdněné, slovíčkářské, sektářské. Ale málokdy je dnes agresivní.

Netradiční náboženství importovaná do oblasti naší západní kultury se už v postmoderní intenzivní výměně myšlenek stávají masovými. Ale pořád jsou ještě alternativou. Šedá pouliční myš je proto nepojedná jako alternativu, jako nabídku přátelské výměny, nýbrž zahájí slovní náboženskou válku.

Mají-li být mezináboženské vztahy reálné, mají-li vystoupit z virtuality oficiálních zdvořilostí, musí nastat kontakty na všech úrovních, musí se vyjasnit a "odžít" reálný vztah. Nesmí se pěstovat iluze. Až pak je šance, že se průměrného masového člověka ujme někdo, kdo bude schopen ho přesvědčit a povede ho k humanitě, odpovědnosti, toleranci, dialogu, spolupráci a skutečné vzájemné výměně myšlenek a hodnot.

Do té doby světový étos, abrahámovská ekumnéna, mezináboženské sdílení, hlubinný ekumenismus, interspiritualita a sdílená náboženská identita budou jen zvláštním náboženstvím skupinky subtilních intelektuálů napříč světadíly bez jakéhokoli doteku s realitou.

Ivan O. Štampach
www.stampach.cz

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Jeden z příběhů "života po životě" (31.03.2011)
Rozdíly, které si neodporují (04.10.2008)
O znovuzrození Božského mužství (01.05.2007)
Rada budúcim rodičom: Výchova detí začína už pred narodením (28.03.2007)
Proč tolik neštěstí? (10.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (5.) (02.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (4.) (01.03.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (3.) (28.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (2.) (27.02.2007)
Nebezpečí od východních "mistrů" (1.) (26.02.2007)
Veril Buddha v Boha? (02.01.2007)
Vánoce starého velblouda (22.12.2006)
Tau Malachi: Tajné evanjelium Márie Magdalény, Ikar, 2006 (07.12.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (3.) (16.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (2.) (15.11.2006)
Historické pozadí „kódu da Vinci“ (1.) (12.11.2006)
Astrologova story (25.10.2006)
Život před životem, život po životě? (23.10.2006)
Mezináboženské vztahy (09.07.2006)
Miriam ze zahrady (2. část) (14.05.2006)
Miriam ze zahrady (1. část) (08.05.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní II. (27.04.2006)
Jidáš: hvězda budoucích dní I. (21.04.2006)
Modlení nepomáhá nebo je na škodu (12.04.2006)
O autorovi textu "Sen jednoho Božího přítele" (09.03.2006)
Sen jednoho Božího přítele (08.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (3.) (05.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (2.) (03.03.2006)
BARDO THEDOL - Tibetská kniha mrtvých (1.) (01.03.2006)
Bible a reinkarnace (24.02.2006)
Církve jsou si rovny. Jedna si je rovnější? (13.02.2006)
O dialogu "In principio" a jeho autorovi (02.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva druhá) (01.02.2006)
Dialog In principio (Rozmluva první) (31.01.2006)
Dialog In principio (Prolog) (30.01.2006)
Rozbor Výkladu Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (25.01.2006)
Výklad Otčenáše „Náš nejmilejší Pán Ježíš“ (23.01.2006)
Urvaný kříž (21.01.2006)
Kázání na Boží hod vánoční o trojím zrození (24.12.2005)
Světla v předlouhé noci - obrazy 20. století (09.12.2005)
Duchovní naučení (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (4.) (05.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (3.) (03.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (2.) (02.12.2005)
Traktát „Sestra Katrei“ (1.) (01.12.2005)
Sestra Katrei - úvod k textu (29.11.2005)
Jóga a církev - odpověď panu Štampachovi (08.11.2005)
Haile Selassie - král nebo Bůh? (05.11.2005)
Jóga a církev (03.11.2005)
Výklad Knihy moudrosti (30.10.2005)
Kto bol Ježišovým „Milovaným učeníkom“? (22.10.2005)
O vznešeném člověku (19.10.2005)
Traktát „O odloučenosti“ (16.10.2005)
Kázání (14.10.2005)
Mistr Eckhart (10.10.2005)
Sekty (20.09.2005)
Bratr Roger zavražděn (25.08.2005)
Pojednání o reinkarnaci (19.08.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (5.) (21.07.2005)
Krátká historie Bible (19.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (4.) (18.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (3.) (16.07.2005)
Rozporuplné okolnosti vzniku Nového zákona (2.) (14.07.2005)
Duševní porucha lidského rodu (13.07.2005)
Anatomie falešného proroctví (10.07.2005)
Desatero, bible, poselství Opravdového života v Bohu (04.07.2005)
Zaznamenali jste ten paradox? (29.06.2005)
Karma a reinkarnace (24.06.2005)
Modlitba Siouxů (16.05.2005)
Aramejský Otčenáš (06.05.2005)
Ratzingerova éra (28.04.2005)
Duše Indiána (13.04.2005)
Jsme všichni věřící? (04.02.2005)
Opravdový život v Bohu. (25.01.2005)
Vánoční poselství (24.12.2004)
Nenechám se strašit morálkou :-) (13.11.2004)
Mystéria a křesťanství (15.10.2004)
O hledání Podstaty (10.10.2004)
Buddhistická meditace a křesťanská modlitba (07.10.2004)
Co je co? (22.11.2003)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 6 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!