Nápisy krále Aśóky, tentokrát na sloupech
- Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, nechal jsem vytesat tento nápis. Blaho na tomto i na onom světě je obtížné získat jinak než s největší láskou k dharmě, s největším pochopením, s největší poslušností, s největším strachem (u hříchů?) a s největším úsilím.
Ale na základě svých poučení, ohled na dharmu a láska k dharmě rostly a porostou den ze dne. A moji Purušové, vysocí, nízcí nebo střední se budou (jimi) řídit a budou (je) provádět dostatečně k odvrácení váhavých (hříšníků) a stejně mahamátrové na hranicích.
Neboť toto je předpis, totiž spravovat (na základě) dharmy i vládnout (na základě) dharmy, vytvářet spokojenost (na základě) dharmy a střežit )na základě) dharmy.
- Sloupový nápis
Bohům milý král takto praví: dharma je záslužná. Ale co vše je dharma? Je to nehříšnost, mnoho dobrých činů, slitování, štědrost, pravda, čistota.
Udělil jsem různým způsobem dar (duchovního) vidění, udělal jsem mnohá dobra pro dvounožce i čtyřnožce, pro ptáky i pro vodní živočichy až po darování života a vykonal jsem mnoho dobrých činů. Za tímto účelem jsem dal vytesat tento nápis, aby podle (něho) (lidé) jednali a aby dlouho vydržel. Kdo bude takto jednat, bude konat dobré.
- Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: (člověk) hledí pouze na (své) dobré skutky (a říká si): „tyto dobré skutky jsem vykonal“. Nehledí však stejným způsobem na (svůj) zlý čin (a neřekne): „tento zlý čin jsem vykonal nebo toto je hřích“. To je ovšem obtížné sebezpytování.
Na to je však třeba dívat se tak, že tyto (vlastnosti) jako prudkost, krutost, hněv, domýšlivost, závist, vedou ke hříchu, a aby se (jimi) nepřivodil pád. Na to je třeba hlavně hledět, co vede k mému dobru na tomto světě a co vede také k mému dobru na onom světě.
- Sloupový nápis
Bohům milý král takto praví: tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 26 let. Ustanovil jsem rádžhúly nad mnoha sty tisíci lidmi. Učinil jsem je nezávislé (nezávislé na mně?) ve výkonu spravedlnosti a trestů, aby rádžhúlové prováděli (své) úkoly klidně a beze strachu, aby poskytli lidem provincie štěstí a blaho a podporovali je. Budou vědět, co způsobuje štěstí a utrpení a pomocí dharma-juktů budou nabádat lidi provincie, aby získali tento i onen svět. Rádžhúlové jsou odhodláni mne poslouchat., purušové znalí mé vůle mi slouží a rovněž (některé lidi) nabádají, aby si mne rádžhúlové naklonili.
Jako je člověk klidný, když svěří děti zkušené chůvě, neboť zkušená chůva bude o jeho děti dobře pečovat, tak moji rádžhúlové (byli určeni) pro štěstí a blaho lidu a aby vykonávali své úkoly beze strachu, klidně a beze zmatku. Z toho důvodu jsem rádžhúly učinil nezávislé (závislé na mne?) ve výkonu spravedlnosti a trestů. Neboť je žádoucí jednota v soudnictví a udělování trestů.
Od nynějška platí tento můj rozkaz: lidem, kteří jsou ve vězení, nad kterými byl vyřčen rozsudek a kteří mají být popraveni, uděluji dar 3 dnů. Mají-li nějaké příbuzné, budou se přimlouvat za jejich život, a není-li nikoho, kdo by se přimluvil, (vězňové sami) budou dávat dary (?) a vykonávat pocty kvůli onomu světu. Neboť si přeji, aby dosáhli onoho světa, i když jsou ve vězení, a aby mezi lidmi narůstalo jednání podle dharmy, sebeovládání a rozdílení almužen.
- Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: když jsem byl pomazán 26 let, zakázal jsem zabíjet tyto druhy zvířat, (totiž): papoušky, špačky, aruna (červený pták), čakraváky, labutě, namdimukly, geláty (druhy vodních ptáků), netopýry, vodní mravence, želvy, bezkosté ryby, védavéjaky, gangapuputaky, samkudžamuchy (?), želvy a dikobrazy, veverky, (velikého) jelena, volně pobíhající býky, havěť v domácnosti (tj. kočky, myši, iguany atd.), nosorožce, šedé holuby, vesnické holuby a všechny čtyřnožce, kteří nejsou k užitku ani k jídlu.
Kozy, ovce ani prasnice březí nebo krmící mladé nesmějí být zabíjeny ani jejich mladé do 6 měsíců. Z kohoutů se nesmějí dělat kapouni. Nebudou páleny slupky (řezanka) s živými tvory. Lesy nebudou vypalovány ani bezdůvodně, ani kvůli mýcení, živý tvor se nemá živit jiným živým tvorem.
Ve třech ročních obdobích v době tišja, v úplňku po 3 dny – 14.lunární den, 15.lunární den a 1. den(tj.následující poloviny lunárního měsíce) pravidelně a ve dny postu se nebudou zabíjet ani prodávat ryby. Právě v těchto dnech se nebudou zabíjet )různé) druhy živých tvorů v hájenství slonů a ryb. 8.den každého čtrnáctidenní, a 14. a 15. dne v úplňku, v den punarvasu o tři roční období, o svátku nebudou vyklešťováni býci ani kozli, berani, kanci a ostatní, kteří bývají vyklešťováni, nebudou vyklešťováni.
Ve dny tišja, punarvasu, ve dny úplňku ročního období a v půlce měsíce kolem tohoto úplňku se nebudou značkovat koně a býci.
Za dobu 26 let od pomazání jsem propustil 25 uvězněných.
- Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Když jsem byl 12 let pomazán, dal jsem vytesat nápis o dharmě pro blaho a štěstí lidí (a) jestliže jej budou respektovat, pak může růst dharma. Takto usiluji o blaho a štěstí lidí. Jednám tak, abych příbuzným a stejně těm, kteří jsou nablízku i v dáli, poskytl štěstí. A stejně usiluji vzhledem ke všem skupinám. A všechny sekty jsem ctil rozličnými poctami. Ale za nejdůležitější považuji ty (pocty), kdy jsem je osobně navštívil.
Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl 26 let pomazán.
- Sloupový nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: králové, kteří vládli po uplynulou dlouhou dobu, si přáli, aby lidé rostli růstem dharmy. Avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy.
K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Po uplynulou dlouhou dobu si králové přáli, aby lidé rostli úměrně s růstem dharmy, avšak lidé nerostli úměrně s růstem dharmy. Oni (si říkají) jakým způsobem se tedy lidé přizpůsobí (dharmě)? Jak tedy lidé porostou úměrně s růstem dharmy? Jak tedy některé povznesu růstem dharmy?
K tomu bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto napadlo mne. Budu vydávat prohlášení o dharmě, budu vydávat instrukce o dharmě. Když je lidé uslyší, budou poslušní, povznesou se a velice porostou růstem dharmy. Za tímto účelem jsem nechal vydávat prohlášení o dharmě a různé instrukce o dharmě, aby i moji Purušové ustanovení nad mnoha lidmi je nabádali a rozšiřovali. I rádžhúlové jsou ustanoveni nad mnoha sty tisíci lidmi a dostali ode mne rovněž rozkaz: takovým a takovým způsobem poučujte lidi oddané dharmě.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: toto maje na zřeteli, postavil jsem sloupy dharmy, ustanovil dharma-mahámátry a založil poučování o dharmě.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a na cestách jsem dal zasadit banánovníky. Budou poskytovat zvířatům a lidem stín. Nechal jsem zasadit háje mangovníků. Každého půl kóše jsem dal vykopat studně a nechal jsem udělat odpočívadla a rovněž mnoho vodních stanic na různých místech (jsem dal udělat) k užitku zvířat a lidí. Tento užitek je však malý. Vždyť dřívější králové i já jsme oblažili lid rozličným „požehnáními“. Ale toto jsem vykonal, aby následovali z poslušnosti dharmu.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a moji dharma-mahámátrové jsou činní v ohledu nejrůznější pomoci asketům a hospodářům a rovněž všem sektám. Také v ohledu sanghy jsem ustanovil, že budou činní, a stejně jsem rozhodl, že budou činní u brahmánů a ádžíviků . (Dále) jsem rozhodl, že budou činní u nirgranthů, a také jsem se rozhodl, že budou činní u různých sekt. Jsou různí mahámátrové pro různé (zvláštnosti) u různých kategorií. Ale moji mahámátrové jsou činní u těchto a u všech ostatních sekt.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: tito a mnozí jiní vedoucí úředníci jsou činní při rozdílení almužen mých a (almužen) mých královen a ve všech mých ženských palácích, zde i na (všech) světových stranách, různým způsobem (vytvářejí?) ty či ony příležitosti k uspokojování. A rozhodl jsem, že oni budou činní u mých synů a i u jiných synů princezen při rozdílení darů za účelem ušlechtilých činů (ve smyslu) dharmy a kvůli poslušnosti dharmy. Neboť ušlechtilé činy a poslušnost dharmy spočívá v tom, že mezi lidmi (na světě) poroste slitování, štědrost, pravda, čistota, ušlechtilost a dobrota.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: Jakékoli dobré skutky jsem vykonal, ty lidé napodobovali a přizpůsobují se jim. Jimi (jejich zásluhou) se povznesli a budou se povznášet, pokud jde o poslušnost vůči rodičům, poslušnost vůči učiteli, úctu ke starším a zdvořilost k brahmánům a asketům, k chudým i zničeným, jakož i k otrokům a sluhům.
Bohům milý král Prijadaršin takto praví: a u lidí bylo dosaženo růstu dharmy dvěma způsoby – předpisy dharmy a povzbuzováním (meditace, uvažování?). Avšak předpisy dharmy mají menší význam, zatímco povzbuzování je důležité. Avšak vydal jsem předpisy dharmy jako „ty a ty druhy zvířat se nesmí zabíjet“ a je mnoho jiných předpisů dharmy, které jsem vydal. Ale povzbuzováním docházelo k většímu růstu dharmy mezi lidmi spolu s neubližováním bytostem a nezabíjení živých tvorů.
Toto jsem učinil proto, aby to přetrvalo (dokud budou vládnout) moji synové a pravnuci a (dokud budou svíti) slunce a měsíc a rovněž, aby (lidé) jednali (podle toho). Kdo takto jedná, má zisk na tomto i onom světě.
Tento nápis o dharmě jsem dal vytesat, když jsem byl pomazán 27 let. K tomu bohům milý praví – tento nápis o dharmě nechť je napsán tam, kde jsou kamenné sloupy nebo kamenné desky, aby toto přetrvalo dlouhou dobu.