Mana je souhrnné označení pro částí rostlin, které se sbírají na zemi v pouštních krajích a které lze syrové nebo různě upravené pojídat.
Mana je souhrnné označení pro částí rostlin, které se sbírají na zemi v pouštních krajích a které lze syrové nebo různě upravené pojídat. Tyto rostlinné částečky bývají často větrem naváty ve větším množství. Výraz mana (též manna) pochází z hebrejštiny a původně označoval jídlo, které lidé sbírali jako pokrm seslaný z nebe. Vysvětlení tohoto jevu je však velmi prosté. Větrem se v těchto oblastech přenášejí stélky jedlého lišejníku manového nebo ztuhlé kapky šťávy z některých dřevin.
Manový lišejník misnička jedlá (Lecanora esculenta) roste na zemi v Asii, v severní Africe a v jihovýchodní Evropě. Starší stélky se za sucha lehce odlamují od půdního povrchu a mohou být větrem jako lišejníková diaspora snadno hnány na velké vzdálenosti.
První zprávu o tom podal ruský cestovatel Pallas. Ve Střední Asii, na pustých kirgizských stepích, místní obyvatelé tyto stélky sbírali spolu s jinými příbuznými druhy lišejníku a mleli z nich mouku na chléb. Přenášení manového lišejníku větrem na větší vzdálenosti bylo později pozorováno na Sahaře a Malé Asii. Na Sinajském poloostrově, dějišti dávné historie židovského putování pouští, roste dnes manový lišejník velmi vzácně. Mohl tam však být přenesen větrem odjinud. Avšak tento lišejník byl stěží biblickou manou, protože je pouze nasládlý. Za onu manu pokládáme spíš ztuhlé kapky šťávy tamaryšku galského manodárného (Tamarix gallica var. mannifera).
Kapky se tvoří po nabodnutí tamaryškových větví jistým druhem červce. Podobně se jako mana vyskytují ztuhlé kapky jasanu manového. Arabové nazývají manou (arabsky el man) též ztuhlé cukernaté výměty těchto červců. Manu z napíchnutých tamaryškových větví sbírali Beduíni až do dnešních dob a používali jí jako sladidla do svých placek. Podle některých odborníků přidávali staří Židé k maně též zaschlou klovatinu akácií.
Jako mana se označují ještě mnohé jiné produkty rostlinné říše, vesměs tuhnoucí sladké šťávy různých dřevin.
V podmínkách střední Evropy se pojmenování mana přeneslo na jiné části rostlin, které se občas i vyskytují ve spoustách po vydatných deštích. Proto bylo jejich náhlé objevení obvykle spojováno s deštěm.
Roku 1847 došlo k výskytu many i v našich zemích. Zachovaly se nám o tom zprávy lidových kronikářů. Neobvyklý „déšť many" byl v onom roce zaznamenán na mnoha místech i v Německu a v Horním Rakousku u Ischlu. U nás to bylo u Josefova, Opavy, Bruntálu, Nového Jičína, Šumperku, Plumlova, Rožnova, Valašského Meziříčí a i jinde. Při tom je nápadné, že nikdo neviděl manu pršet. Lidé ji vždy našli na zemi až po velkých deštích. Nejmenovaný svědek z Plumlova zanechal nám ze 4. srpna 1847 zprávu, podle níž prý lidé volali „Mana napršela! Čerstvé semeno brambor z nebe napadalo!"
Kronikář Ondřej Mazal z Dubu u Olomouce zapsal:
Roku 1847 dne 29. června pršela mana tak velká jako vika, jak hrách, jak hrubý žito a na doví jaký způsob. Měla chuť sladkou, a když ju snědl, tak měla trochu hořkou. Pršela v kovářový zahradě v Dubě na svatého Petra a Pavla. Po nešporách jsme si ju tam na tej louce nasbírali u říky, co teče k nenakonskému mlénu. My sme jí tam nasbírali prohršlí, ale byla syrová. Tehdy tam bylo lidu moc a každý jí měl skoro prohršlí, neb byla tuze některá zaražená v zemi, některá navrchu, a po desíti a po osmi na hromádce byly, nýbrž byla jak nasetá.
V kronice sedláků Ivanů z Kojetína se zas dočteme:
Přišel velké příval, takže lidé měli ve staveňách vodu z pola, ve Vyškovské ulici a v Holomoucké běžela přes chalupy . . . Ten rok byl mezi lidem veliké hlad, ale místem napršela mana, tak to lidé sbírati a vařili. Taky tam spadla v Jestřabí v panskym lesu a byla taková jak erteple, dyž začnó na jaře rusť. A byla sladká, dyž ju jedli. Taky ten rok tady si lidi moc chlib z otrub pekli a místama aji dovijakó trávu si vařili a jedli . . .
Svědek těchto události v Plumlově navštívil místa s nálezy many v plumlovské oboře a zjistil, že na odlesněné sníženině se nalézalo množství oválných, zakulacených i podlouhlých hlízek nepravidelného tvaru. Ležely tu a tam na povrchu a byly okolním lidem horlivě sbírány. Lidé je dokonce za syrova pojídali a pokládali je za chutné. Později se dověděl, že je lidé též drtili na chlebovou mouku nebo je vysazovali jako bramborové semeno. Pisatel se však přesvědčil, že na místech s půdou více odplavenou našel u hlízek i části kořínků a mladé listy srdčitého tvaru, v nichž rozpoznal orsej. Ke shodnému závěru dospělí í odborníci, kterým poslali lidé vzorky many z různých míst (lékaři Pluskal a Helcelet z Olomouce). Všude byly nálezy identifikovány jako rozmnožovací kořenové hlízky orseje. Ty jsou uloženy mělce pod povrchem půdy a za silnějšího deště bývají snadno obnaženy. Protože se tak stává za vydatnějších letních deštů, kdy jsou lodyhy s lístky už zcela zaniklé, vznikal u prostého lidu dojem, že napršely s deštěm. Souvislost s orsejem kvetoucím brzy na jaře si nikdo neuvědomoval. Orsej málokdy vytváří zralá klíčivá semena a množí se převážně těmito vegetativními diasporami - kořenovými hlízkami. Ty totiž obsahují jisté množství zásobních látek v podobě škrobu, ale mají palčivou, ostrou příchuť, spíš, odpornou - jak poznamenal lékař Pluskal v červenci roku 1847.
Nezbývá než podotknout, že v letech neúrody sbírali lidé i obilky ve vodách rostoucího zblochanu vzplývavého a také jim říkali mana.
Na obrázku květy a hlízky orseje jarního.
Z knihy E. Opravil, K. Drchal: Jak rostliny cestují