Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Aischylos:
Nenazývej nikoho šťastným, dokud není mrtev.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1851x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1738x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1703x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Věda

* Neuvěřitelný výzkum


Převzato (www.socioweb.cz) - Věda - 15. 09. 2007 (12466 přečtení)

Aneb: co dělat, když nás perfektní metodologie dovede k neuvěřitelným závěrům? Aneb: Zvyšuje skutečně přímluvná modlitba pravděpodobnost úspěšného umělého oplodnění (IVF)?


Každému vědci se občas stane, že dospěje „vědeckou metodou“ k nevysvětlitelným závěrům. Jak na takovou situaci reagovat? V sociálních vědách mají vědci často tendenci takové neuvěřitelné výsledky zpochybňovat odkazem na nedokonalou metodologickou povahu ne-experimentálního výzkumu. Co ale dělat, pokud k neuvěřitelným výsledkům dospějeme na základě naprosto čisté a robustní metodologie?

Randomizovaný experiment je zlatým standardem vědy. Je hlavní výzkumnou metodou přírodních věd a je i v metodologických učebnicích pro sociální vědy základem, s nímž jsou ostatní metody explicitně nebo implicitně srovnávány. Sociální vědy ovšem, snad s výjimkou sociální psychologie, randomizovaný experiment téměř vůbec nepoužívají. Ne snad, že by neuznávaly jeho kvality. Naopak! I metodologové sociálních věd tvrdí, že „je třeba experimentálním datům dávat přednost před ne-experimentálními“ . Experimenty jsou v sociologii a příbuzných vědách problematické z praktických, ne metodologických důvodů. Důležité sociální proměnné nelze manipulovat; když je manipulace možná, je často neetická; pokud je manipulace proměnných možná i eticky přijatelná, pak se zpravidla nacházíme v nereprezentativním prostředí, což omezuje externí validitu experimentů atd.

Dominantní metodou sociálních věd se proto stala mnohorozměrná statistická analýza ne-experimentálních dat, jejíž procedury mají formálně nahradit kontrolu, která je v řádném experimentu zaručena náhodným výběrem jednotek analýzy do kontrolní a experimentální(ch) skupiny(skupin). Ne-experimentální data mohou pocházet z řady zdrojů, nejčastěji však z dotazníkových šetření pravděpodobnostních vzorků základní populace. Každý závěr ne-experimentálního sociologického výzkumu je potenciálně předmětem silné kritiky na základě skutečných, nebo jen domnělých, slabin v metodologii.

Ne-experimentální sociálněvědní výzkum bývá kritizován z řady důvodů. Kritizováno samozřejmě je především samotné analytické paradigma, ale multiparadigmatičnost sociologie, to je, přiznejme si, stará muzika. Kritiky uvnitř paradigmatu se zaměřují na kvalitu dat, zejména na kvalitu měření a reprezentativitu výběrů. Vlastně každý sociologický výzkum lze zpochybňovat odkazem na neznámou, nicméně potenciálně nízkou, reliabilitu a validitu měření a nedostatečnou reprezentativitu. A žádný výsledek tak nemusí, alespoň pro někoho, být směrodatný, nebo, chcete-li, „pravdivý“. To dovoluje sociologům ignorovat některé vědecky nevysvětlitelné výsledky.

Základem filozoficky mnohem hlubší kritiky z pera některých prominentních statistiků a sociologů byla ovšem skutečnost, že se sociální vědy metodologicky natolik vzdálily od standardu experimentální metody, že již nemohou aspirovat na jakoukoli výpověď o kauzálních vztazích. Přestože se domnívám, že jde o příliš silné tvrzení, neboť experimentální i ne-experimentální věda sdílejí řadu problémů, které bývají chybně připisovány pouze ne-experimentální metodě , nemám zde v úmyslu řešit tuto úlohu z oblasti filozofie vědy.

Moje otázka je skromnější. Co máme dělat s neuvěřitelnými výsledky, které vyprodukovala všemi uznávaná a nekritizovaná (sic!) metoda? Vědci v takových situacích většinou nemohou věřit svým vlastním očím. Stojí totiž na fascinující hranici současného poznání. V sociologii podobné situace nezažíváme, ale v přírodních vědách musejí lidé i neuvěřitelné výsledky brát vážně. Dám vám příklad.

Cha, Wirth a Lobo použili metodu dvojitě slepého randomizovaného experimentu k určení, zda přímluvná modlitba má nějaký kladný efekt na pravděpodobnost otěhotnění u žen, které se v centru asistované reprodukce ucházely o umělé oplodnění. Jejich metoda by po formální stránce nemohla být lepší. Do experimentu bylo vybráno 219 jihokorejských žen, které se průběhu 4 měsíců podrobily pokusům o umělé oplodnění (IVF). Ani samotné ženy, ani jejich ošetřující lékaři o experimentu nebyli informováni. S experimentem bylo seznámeno pouze vedení nemocnice. Náhodným způsobem bylo všech 219 žen rozděleno do experimentální a kontrolní skupiny. Ženy v kontrolní i experimentální skupině podstupovaly stejnou proceduru s jediným rozdílem: fotografie a krátké životní příběhy žen v experimentální skupině byly zaslány do několika křesťanských náboženských center v Kanadě, Spojených státech a Austrálii se žádostí, aby se členové církve po určenou dobu modlili za úspěch umělého oplodnění vybraných žen. Po ukončení experimentu byly z původní nemocnice získány údaje o skutečném úspěchu IVF jak v kontrolní, tak v experimentální skupině a teprve pak byla data poskytnuta samotným výzkumníkům.

Vzhledem k náhodnému rozdělené žen do obou skupin je možné zjištěné rozdíly v pravděpodobnosti úspěchu IVF (pokud jsou statisticky významné) připsat pouze experimentálnímu impulsu, v tomto případě přímluvné modlitbě. Z hlediska současné vědní metodologie neexistuje pravděpodobně čistší a přesvědčivější způsob jak demonstrovat vztah mezi experimentálním impulsem a závislou proměnnou.

Jaký je výsledek? Z hlediska moderní vědy je naprosto neuvěřitelný! Zatímco ženy v kontrolní skupině otěhotněly v 26% případů, ženy v experimentální skupině v 50% případů, což je rozdíl silně statisticky významný na všech běžných hladinách významnosti (p=0,0013).

(Celý článek: http://www.socioweb.cz:80/index.php?disp=teorie&shw=142&lst=115)

Martin Kreidl (kreidl@soc.cas.cz)

Reference:
Arminger, Gerhardt a George W. Bohrnstedt. 1987. “Making it Count Even More: A Review and Critiques of Stanlez Lieberson’s Making it Count: The Improvement of Socia Theory and Research.” Pp. 363-72 in: Sociological Methodology. Editoval Clifford C. Clogg. Washington, D.C.: American Sociological Association.

Cha, Kwang Y., Daniel P. Wirth, a Rogerio A. Lobo. 2001. "Does prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo transfer?: report of a masked, randomized trial." Journal of Reproductive Medicine 46:781-787.

Freeman, David A. 1987. “As Others See Us: A Case Study in Path Analysis.” Journal of Educational Statistics 12: 101- 128.

Lieberson, Stanley. 1985. Making it Count: The Improvement of Socia Theory and Research. Berkeley: University of California Press.

Smith, Herbert L. 2003. “Some aspects of current thinking on causation as they relate to demography and population studies.” Manuscript, Population Studies Center, University of Pennsylvania, Philadelphia, PA.
 

Redakční poznámka:
Vědecká interpretace těchto výsledků je docela zajímavá. Zaprvé existuje velice nízká pravděpodobnost, že se do výsledku vloudil nějaký náhodná vliv, který neměl s přímluvnými modlitbami nic společného. Druhá možnost je, že se věda opravdu setkává s něčím, co přesahuje naše současné vědecké poznatky. Jestliže opravdu dokáže "přání" ovlivnit "objektivní realitu", bylo by to pro současnou vědu těžko stravitelné sousto. Pokud ale chce věda zůstat vědou, neměla by ani jednu možnost odmítnout a pokračovat v započatých experimentech.

O podobném efektu se ostatně mluví už delší dobu. Jeho negativní podoba pravděpodobně může i za to, že zcela ve shodě s přáním skeptiků, se v jejich experimentech nikdy nepodařilo prokázat fungování virgulí a podobných nástrojů. Tak jako modlící se skupina může fungovat ve shora popsaném experimentu jako "zesilovač", v experimentech s proutkaři naopak může stačit jediný "zbožně věřící" skeptik jako dokonalá rušička. V každém případě i tyto hraniční otázky stojí za nezaujaté prozkoumání.

JiHo

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Mozek na čipu? (31.12.2009)
Ako to bolo s dobou ľadovou (2.) (28.04.2008)
Ako to bolo s dobou ľadovou (1.) (26.04.2008)
Zpráva z orgonautické expedice (18.02.2008)
Kopí osudu. (21.10.2007)
Tajemná relikvie - Svatý grál (20.10.2007)
Vnímání a prožívání času (17.08.2007)
Mohou za povodně Jupiter a Saturn? (06.06.2007)
Měsíc plný tajemství (2.) (11.04.2007)
Měsíc plný tajemství (1.) (09.04.2007)
Vznik a pohyby dat v prostoru (06.04.2007)
Netradiční teorie stavby egyptských pyramid (07.01.2007)
Hledání kořenů alchymie (30.10.2006)
Tabák (22.10.2006)
Muž, ktorý vynašiel 20. storočie - Nikola Tesla (12.08.2006)
Jiný pohled na Blízký východ (01.08.2006)
Je to, jak to je... (28.07.2006)
Co oči nevidí (2.) (17.07.2006)
Co oči nevidí (1.) (15.07.2006)
Archa úmluvy a kabala (kabb alah) (2.) (01.07.2006)
Archa úmluvy a kabala (kabb alah) (1.) (30.06.2006)
Novinky okolo Bosenských pyramid (09.06.2006)
Symbolika číslic (05.06.2006)
Návod k použití abecedy lidštiny (05.06.2006)
Abeceda lidštiny (05.06.2006)
Léčba rakoviny u myší bez ozařování a cytostatik (25.05.2006)
Šťáva z grapefruitu může uškodit (19.05.2006)
Kanabinoidy tlumí imunitní obranu (18.05.2006)
Wilhelm Reich a orgonová energie (17.05.2006)
Kmenové buňky mohou napravit zpřetrhané vazy (16.05.2006)
Kosmická energie versus aura (15.05.2006)
Znovuzrození alchymie VII. (09.05.2006)
Znovuzrození alchymie VI. (06.05.2006)
Znovuzrození alchymie V. (03.05.2006)
Znovuzrození alchymie IV. (01.05.2006)
Znovuzrození alchymie III. (28.04.2006)
Znovuzrození alchymie II. (26.04.2006)
Znovuzrození alchymie I. (24.04.2006)
Voynichův rukopis (21.03.2006)
Levitující ostrovy v Bermudském trojúhelníku? (15.03.2006)
Síla býčí, kopyšník a luštinka (12.03.2006)
Jazyky jak je neznáte, úvaha průměrného občana. (04.03.2006)
Evoluce: Hranice mezi vědou a metafyzikou (19.01.2006)
Kurupira - recenze knihy (30.12.2005)
Lidské šlápoty staré milion roků? (10.12.2005)
Kurupira – zlověstné tajemství (25.11.2005)
Kosmické cykly a katastrofy na Zemi (28.09.2005)
Piktogramy v obilí v roce 2005 (23.09.2005)
Channelling a jiné způsoby komunikace mezi hmotnými a nehmotnými dimenzemi (5.) (31.08.2005)
Channelling a jiné způsoby komunikace mezi hmotnými a nehmotnými dimenzemi (4.) (28.08.2005)
Channelling a jiné způsoby komunikace mezi hmotnými a nehmotnými dimenzemi (3.) (25.08.2005)
Channelling a jiné způsoby komunikace mezi hmotnými a nehmotnými dimenzemi (2.) (23.08.2005)
Channelling a jiné způsoby komunikace mezi hmotnými a nehmotnými dimenzemi (1.) (20.08.2005)
Vonné tyčinky (08.05.2005)
Vonné oleje (02.05.2005)
Zajímavosti o "řeči těla" (15.03.2005)
Zajímavosti o mozku a paměti (11.03.2005)
Zhoršení paměti po kouření marihuany (26.02.2005)
Třetí experiment a konec „předpeklí ráje“ (2.) (21.02.2005)
Třetí experiment a konec „předpeklí ráje“ (1.) (16.02.2005)
Minuta pro Bytost Země (03.02.2005)
Fotoaparát na auru? (27.12.2004)
Křišťálový poklad 2004 (07.12.2004)
Algoritmus na rozpoznávání spamu (30.11.2004)
Statistika k zamyšlení (17.11.2004)
Dušan Zbavitel byl poctěn Státní cenou (28.10.2004)
Dvě události (12.09.2004)
Jsme zodpovědní i za toto... (07.09.2004)
Hétera (01.08.2004)
Ohalo II (30.07.2004)
Změna energetického obalu Země (13.07.2004)
Michel de Nostre-Dame zvaný Nostradamus (20.06.2004)
Jak se liší lidská a šimpanzí dědičná informace? (14.06.2004)
Zemětřesení (11.06.2004)
Co dali světu Arabové (1.) (01.06.2004)
Archaeoraptor (29.05.2004)
Návrat k pohanským kultům (26.05.2004)
Propláchnout se Vodnářem (25.05.2004)
Jdi klidně uprostřed rozruchu a spěchu (24.04.2004)
Neznámá říše Churritů (22.04.2004)
Atlantis, stále pošmourno! (17.04.2004)
Francouzská výprava bude hledat Atlantidu (15.04.2004)
Nerezavějící sloup v Dillí (14.04.2004)
Pokusy o alternativní vědu (2.) (05.04.2004)
Pokusy o alternativní vědu (1.) (03.04.2004)
Archeologie a proroci (04.03.2004)
Hrozí Zemi přelidnění? (28.02.2004)
Štěpný reaktor v hlubinách Země? (30.01.2004)
Blíží se přepólování magnetického pole Země? (23.01.2004)
V tomto státě něco hodně smrdí (11.01.2004)
Žít s otevřenou myslí (26.12.2003)
Egyptská Kniha mrtvých (25.12.2003)
[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 8 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!