Další překlad z blogu Matthieu Ricarda www.matthieuricard.org
Co se rozumí v buddhismu „probuzením“ ?
Blog Matthieu Ricarda zveřejněný 8.12.2010 na www.matthieuricard.org
Probuzením končí všechno neporozumění povaze skutečnosti, tento konec neporozumění je doprovázený nekonečným soucitem. Probuzení není jako ve vědě akumulace faktů, ale je pochopením jak modality relativní existence (zpúsobu, jakým se nám věci jeví), tak poslední skutečnosti (skutečné povahy věcí) našeho ducha a světa. Toto vědění je zásadní protijed k nevědomosti a utrpení.
Nevědomost se tu nechápe jako prostý nedostatek informací, ale jako falešné vidění skutečnosti, jež nás nutí věřit, že věci jsou trvalé a solidní, a že naše já skutečně existuje – kvůli falešnému vidění skutečnosti zaměňujeme pomíjivé radosti nebo chvíli uvolnění z utrpení za trvalé štěstí Nevědomost se tu nechápe jako prostý nedostatek informací, ale jako falešné vidění skutečnosti, jež nás nutí věřit, že věci jsou trvalé a solidní , a že naše já skutečně existuje – kvůli falešnému vidění skutečnosti zaměňujeme pomíjivé radosti nebo chvíli uvolnění z utrpení za trvalé štěstí. Je to zároveň tato nevědomost, která nás pudí budovat své štěstí na utrpení druhých.
Upoutáváme se na to, co může uspokojit naše já a pociťujeme odpor ke všemu, co se nám zdá, že by mu mohlo škodit. Jako na niti se řadí mentální události, a jak se řetězí, zasévají stále více zmatku do našeho ducha až vyústí v totálně egocentrickém chování. Nevědomost se trvale zpevňuje a náš vnitřní klid je zničen.
. Vědění, o němž hovoří buddhismus, je konečný lék proti utrpení. Z tohoto hlediska je třeba uznat, že vědění o světelnosti hvězd nebo o vzdálenosti mezi nimi nepředstavuje absolutní užitek a dokonce nás ani neučí, jak se stát lepšími lidskými bytostmi.
Cituje se případ kohosi, kdo se Buddhy dotazoval na jisté záležitosti kosmologie. Buddha nabral hrst listí a otázal se návštěvníka: „Je více listí v mých rukou nebo v lese ?“ „ Více listí je samozřejmě v lese “, odvětil muž. Buddha pokračoval:„Dobrá, takže listí, které držím v ruce, představuje vědění, jež vede k likvidaci utrpení.
Překlad: A. Servanska