Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Aischylos:
Nenazývej nikoho šťastným, dokud není mrtev.

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1852x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1739x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1704x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Šamanismus

* Zcizování indiánské spirituality


Převzato (indianskastezka.blogspot.com) - Šamanismus - 19. 02. 2011 (10301 přečtení)

"Indiánská spiritualita není na prodej" a přesto je s ní stále častěji kšeftováno (a nejen s ní). Duchovno je přece tak skvělý kšeft. Stačí přibalit pár exotických slovíček, zaštítit se "zasvěcením" a "osvícením" a pak už jenom inkasovat tisíce dolarů za sezení.



Zcizování indiánské spirituality

 

Indiánská spiritualita se svou úctou k přírodě a vzájemné provázanosti všeho živého bývá často předkládána jako všelék na různé individuální i globální problémy. Prodávají se obřady v potní chýši a ceremonie s posvátnými dýmkami, které slibují individuální i globální léčení. Prodávají se knihy, které mají popisovat tradiční indiánské praktiky, aby se každý mohl stát Indiánem.

Na povrchu by se mohlo zdát, že tato móda vychází z úcty k indiánské spiritualitě. Praví duchovní vůdci však na svém učení nevydělávají, ať už se jedná o prodej knih, seminářů, potních chýší či jiné. Duchovní vůdci učí svůj lid, protože je jejich odpovědností předat nejmladším generacím to, co se od svých stařešinů naučili zase oni. Za svou službu si neúčtují peníze.

Představa, že by indiánský medicinman zaučil bělocha, aby dále kázal „pravou cestu“ indiánské spirituality, připomíná spíše evangelické křesťanství než indiánskou spiritualitu. Indiánská náboženství vycházejí z komunity, nejsou to náboženství, která by druhé obracela na víru. Z tohoto důvodu neexistuje JEDNO indiánské náboženství. Indiánské duchovní praktiky odrážejí potřeby daného společenství. Indiáni obecně nepodléhají víře, že jejich cesta je „tou jedinou“ cestou a tudíž nemají potřebu vykládat o svých obřadech lidem zvenčí.

Vzhledem k tomu, jak mnoho samotných Indiánů své tradice nezná, proč by měl medicinman trávit čas poučováním bělocha? Indiánský medicinman by spíše bělochovi poradil, ať hledá ve své VLASTNÍ kultuře. Předkřesťanské evropské kultury také vycházely z úcty k zemi a obsahují mnoho stejných prvků, které běloši zdánlivě hledají v kultuře amerických Indiánů.

Zejména vyznavači New Age však namísto toho vidí v Indiánech zromantizované guru, kteří jsou tu pouze od toho, aby uspokojovali jejich spotřebitelské potřeby. Nerozumí boji Indiánů o přežití a nemohou skutečně pochopit indiánské duchovní praktiky. Mnoho bílých vyznavačů New Age se tak podílí na ničení indiánské spirituality. Banalizují domorodé praktiky, které pak ztrácejí svou sílu, přičemž oni sami mají onu bělošskou výsadu a moc, že jsou na rozdíl od domorodců vidět a slyšet. Hlasy domorodců jsou umlčeny a mladší generace Indiánů, která si hledá cestu zpět ke starým tradicím, beznadějně bloudí marasmem konzumní spirituality.

Zářným příkladem takového zcizování duchovních tradic za účelem zisku je nyní v Evropě tolik populární Kiesha Crowther. Během dvou let dokázala Kiesha Crowther alias „Malá babička“ získat více než tisíce následovníků, zřejmě milióny dolarů a ještě více kontroverze. S nepravdivým tvrzením, že je „šamankou kmene Siouxů a Sališů“ Crowther okolo svých bizarních prohlášení shromáždila čistě bělošský „Kmen mnoha barev“ převážně evropských následovníků.

Kiesha Crowther při svých obřadech účtuje od několika set až po několik tisíc dolarů za osobu. Ve svých příbězích směšuje dojemná vyprávění s temným proroctvím o zkáze a fantastickými tvrzeními, jež se nezakládají na pravdě. Tvrdí, že je „šamankou“ „kmene Siouxů a Sališů“. Tvrdí, že je potomkem známých lakotských a sališských vůdců, že její matka je „čistokrevná Indiánka“ a spolu s babičkou údajně žijí v rezervaci. Crowther tvrdí, že byla učiněna „šamankou“ údajným sališským stařešinou zvaným Falling Feathers. Tvrdí, že ji uznávají desítky kmenů od Nového Zélandu přes Spojené státy, Polární kruh až po Skandinávii a Střední Ameriku. Tvrdí, že v ní domorodé kmeny rozpoznaly už ve věku osmi let naplnění údajného proroctví o „světlovlasé dívce“. V jednom videu dokonce naznačuje, že je navrácenou Bílou bizoní ženou z lakotského proroctví. Toto tvrzení pobuřuje indiánské kmeny z Plání, pro něž je toto proroctví posvátné.

Přitom žádné z těchto tvrzení se nezakládá na pravdě. Většina z nich jsou zcela očividné lži.
 

Kdo je skutečně Kiesha Crowther?

Skutečná Kiesha Crowther se narodila jako Kiesha Rae Kreps v Sanfordu v Coloradu do středostavovské rodiny. Otec byl řidič kamionu a matka vlastnila malý obchod. Dívčí jméno matky je Rodda. Sališský kmen, z nějž dle svého tvrzení pochází, nezná jediného člověka jménem Crowther, Kreps nebo Rodda. Tento kmen představuje velmi úzce provázanou komunitu, kde se lidé vzájemně znají. Sališští stařešinové dokonce vydali veřejné prohlášení, že Kiesha Crowther není jejich „šamankou“ a požádali ji, aby to přestala tvrdit a poukázali na skutečnost, že o ní nikdy žádný Sališ neslyšel. Toto prohlášení je připojeno v plném znění na konci.

V její rodině není ani stopy po domorodých předcích. Rodokmen Kieshy Crowther je dohledán až k praprarodičům z Anglie. Všechny formuláře ze sčítání lidu uvádějí všechny její předky jako bělochy. Nikdo jiný z její rodiny nikdy neprohlašoval ani se neztotožňoval s americkými Indiány – včetně její matky a babičky. Jedinými domorodci v rodině jsou dvě děti (zcela bez pokrevního vztahu), které adoptoval strýc v Montaně. Matka Kieshy Crowther i další rodinní příslušníci na ni ve skutečnosti opakovaně naléhali, aby přestala o rodinném rodokmenu lhát.

Kiesha Kreps byla vychována v mormonské církvi a byla pokřtěna za členku mormonské církve ve věku osmi let – tedy tehdy, kdy ji měly údajně rozpoznat indiánské kmeny a kdy měla žít o samotě v lesích. Crowther se vdala v mormonské církvi v coloradském Littletonu a ještě před dvěma lety byla aktivní členkou církve. Je vdaná a má dvě děti, s manželem však nežije a odcizila se celé rodině kvůli svému „povolání“.

Tvrzení Kieshy Crowther/Kreps o tom, jak se stala „šamankou“, se v průběhu méně než dvou let rapidně a dramaticky měnila pod tlakem skutečností odhalovaných indiánskými i bělošskými aktivisty i samotnými bývalými členy jejího „kmene“. V dubnu 2010 Crowther tvrdila, že jí původně zatelefonovala skupina sališských stařešinů, kteří jí sdělili, že je oním „světlovlasým dítětem“ z proroctví a že pro ni mají posvátný snopek, který pro ni byl vyroben už před staletími.

V červnu 2010 se historka změnila. Nyní tvrdí, že z ní šamanku udělal nejmenovaný „siouxský muž“. Ještě v tomtéž měsíci Crowther také tvrdí, že z ní šamanku učinila skupina „babiček“ z kmenů Sališů a „Siouxů“. Domorodci sami se obvykle neoznačují za „Siouxe“, protože to je zastaralý název, který jim byl dán lidmi zvenčí. Samotné kmeny se nazývají Dakotové, Lakotové a Nakotové a často se souhrnně nazývají jednoduše Lakotové. V rezervacích žijí desítky skupin Lakotů. Sališové jsou zcela odlišný národ a kultura.

V prosinci 2010 se příběh Crowther dramaticky změnil. Už se nezmiňovala o skupinách starších žen ani „siouxských mužů“. Nyní tvrdí, že to byl jediný sališský stařešina jménem Falling Feathers, který z ní učinil „šamanku pro kmeny Siouxů a Sališů.“

Mimo tvrzení Crowther neexistuje žádný důkaz o tom, že Falling Feathers kdy existoval. Crowther tvrdí, že byl významným stařešinou, který byl tak známý, že předpokládala, že mluví za všechny sališské stařešiny. Sališští stařešinové o něm nikdy neslyšeli.
Crowther tvrdí, že Falling Feathers v nedávné době zemřel. Manažerka a dlouholetá přítelkyně Crowther Jennifer Ferraro také tvrdí, že Falling Feathers byl členem „vládnoucí rady Konfederace Siouxů a Sališů“. Nic takového neexistuje, existuje pouze Konfederace kmenů Sališů a Kootenai. Skupiny a kmeny Lakotů jsou, jak už bylo zmíněno, rozptýleny po mnoha rezervacích.

Jen pár dní po svém prosincovém prohlášení Crowther změnila svůj příběh dosud nejdrastičtějším způsobem. Nyní tvrdí, že nikdy nevyučovala domorodé nauky. A to přesto, že se oblékala do slavnostního domorodého oděvu (byť to byla košile, kterou nosí pouze domorodí muži) a na tváři měla něco, co považovala za indiánské malůvky a používala dýmku, již prohlašovala za domorodou a tvrdila, že byla zasvěcena domorodými stařešiny, případně jediným domorodým stařešinou, který už zemřel a nikdo jiný o něm nikdy neslyšel.

Crowther také nadále tvrdí, že ji podporuje mnoho domorodých stařešinů a jiných náboženských vůdců, důkazy však chybí.

Tvrdí, že ji podporují stařešinové Čerokíů. Žádný z tradičních čerokíjských stařešinů z Východní skupiny o ní nikdy neslyšel.

Tvrdí, že ji uznali za šamanku „lámové Nepálu a Tibetu“. Takových buddhistických učitelů jsou stovky, ona však jmenovala jediného – lámu Lakhu, s kterým se setkala ve Švédsku. Láma Lakha jí dal požehnání, když si o něj Crowther požádala, to však neznamená ani podporu ani uznání, pouze laskavá slova. Buddhističtí lámové stejně jako indiánští tradicionalisté odsuzují výuku za peníze, zejména za tak vysoké poplatky, jaké si účtuje Crowther.

Crowther také svého času tvrdila, že ji zplnomocnili a podporují stařešinové kmene Sámů ve Švédsku. Později bylo toto tvrzení z její stránky staženo. Dále tvrdila, že inuitští stařešinové jí dali křišťál „ze Severního pólu“ a že ona „předala křišťál zpět Sámům“, když jej uložila do země ve Švédsku. Na Severním pólu není žádná země, jen led. Křišťály se v ledu nevytváří, pouze v zemi.

Při jedné z cest do Švédska tvrdila, že ji uznávají a podporují všechny indiánské kmeny a že je šamankou všech těchto kmenů. Vzhledem k tomu, že pouze ve Spojených státech je přes 500 kmenů, je toto tvrzení očividně absurdní.

Crowther také tvrdí, že ji podporuje Don Alejandro Cirilo Perez, známý také jako Wandering Wolf (Toulavý vlk). Perez je mayský vůdce, který se snaží uvádět na pravou míru mylné informace ohledně tzv. mayského kalendáře. Tvůrci dokumentu o Perezovi Shift of the Ages (SOTA) se od Crowther distancovali v prohlášení vydaném na stránce SOTA na Facebooku, které je připojené na konci.

Crowther je také spolupracovnicí a tvrdí, že i podporována dvěma podvodníky, kteří se lživě vydávají za domorodé stařešiny, Adama DeArmona - bělocha, který působí v rámci hnutí New Age v Sedoně v Arizoně a Jihna Kimmeyho - bílého vyznavače New Age, který byl vykázán z rezervace Hopiů a odsouzen hopijskými stařešiny za to, že prodával obřady a vydával nepravdivá tvrzení.

 
INDIÁNSKÁ SPIRITUALITA NENÍ NA PRODEJ

Prohlášení sališských stařešinů:

„Výbor kultury a stařešinů Konfederace kmenů Sališů a Kootenai rezervace Flathead chrání nehmotné kulturní bohatstvíkmenů včetně jazyka, písní, příběhů a podobně. Žádný z kmenových stařešinů ani starších se s Kieshou Crowther nesetkal a její tvrzení a jednání nenechávají bez povšimnutí. Kiesha Crowther není jejich ,šamankou‘, nemá žádné právo přivlastňovat si tento titul a stařešinové i starší Konfederace kmenů Sališů a Kootenai rezervace Flathead si přejí, aby okamžitě přestala vydávat tato nepravdivá prohlášení, jež podrývají tradice, které se členové Výboru kultury a stařešinů Konfederace kmenů Sališů a Kootenai snaží zachovat.“

Prohlášení SOTA:

"SOTA nezná a nemá žádnou spojitost s Kieshou Crowther alias „Malou babičkou“. Don Alejandro „Toulavý vlk“ je nezná a „neuznává“ ji za „šamanku“, „držitele moudrosti“ či „stařešinu“ Kontinentální rady domorodých stařešinů Ameriky, jak Kiesha Crowther tvrdí. Ani Don Alejandro ani projekt SOTA nedal svolení k využití poselství „Toulavého vlka“ a materiálu z videa SOTA na podporu osobních názorů sdílených v jejích videích a virových zprávách. Mnoho z informací, které sděluje, je zavádějících a „vyňatých“ z kontextu.

SOTA tu není proto, aby někoho srážela dolů. Pravda nakonec vypluje na povrch. Modlíme se, aby si paní Crowther vzala cenné ponaučení, které může jí, jejímu týmu i jejím následovníkům ve výsledku prospět."

Prohlášení Třinácti domorodých babiček:

"Upozornění: Kiesha Crowther alias Malá babička nebyla uznána jako jedna ze Třinácti domorodých babiček."

Uvedený text je z převážné části citací a místy parafrází výňatků a propojením těchto dvou pojednání:

Andrea Smith, For All Those Who Were Indian In A Former Life. "Cultural Survival Quarterly", 1994

Al Carroll, Tribe of Many Colors or Tribe of Many Dollars?

Oficiální prohlášení jsou přeložena doslovně.

Zdroj: indianskastezka.blogspot.com 

 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Strašák jménem partnerská krize (30.05.2015)
Šamanský léčitelský kruh V. – Trávicí soustava (08.03.2015)
Strážce svaté harmonie IV. – Játra (12.02.2015)
Magický rituál je hluboce transformační proces (02.02.2015)
Strážce svaté harmonie III. – Plíce (29.01.2015)
Strážce svaté harmonie II. – Srdce (28.01.2015)
Strážce svaté harmonie I. – Léčitelství (26.01.2015)
Ezoterické léto - pozvánka (28.07.2014)
Ezoterické léto - PROGRAM (28.07.2014)
Chcete jít za štěstím? Bez vize to asi nepůjde… (16.10.2013)
Kyvadlo ladí čakry (30.01.2013)
Výprava do Amazonie (23.09.2012)
Dieta s rostlinami v Amazonii část 1. (21.02.2012)
Šamanské léčitelské umění - Praha (29.10.2011)
Šamanská léčba: „Medicíno, chceš-li se inspirovat od šamanů, musíš uvidět to podstatné!“ (11.10.2011)
Šaman se nerodí z posvátné drogy (05.10.2011)
Kletba nebo jen špatné rodinné návyky? (14.07.2011)
Lapač snů (08.05.2011)
Zázrak - přirozená součást našeho života (01.03.2011)
Ženy a muži, sundejte si své nepohodlné kabátky! (01.02.2011)
Všichni jsme božští tvůrci (21.01.2011)
Láska - nejmocnější učitelka života (30.04.2010)
Vstupní brána šamanismu – šamanské léčitelství (30.04.2010)
Šamanská předpověď na rok 2010 (22.01.2010)
Byrokratizace šamanismu (13.01.2010)
Geseko von Lüpke - Poselství šamanů (19.11.2009)
Útěk do divočiny? To by k ničemu nebylo! (17.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (3.) (04.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (2.) (01.10.2009)
Globalizace ayahuasky: Omezení škod nebo maximalizace prospěchu? (1.) (29.09.2009)
Šaman (27.09.2009)
Rostliny-učitelé z Amazonie (ayahuaska) (20.09.2009)
Šamanismus se Zorou Frešovou (13.09.2009)
Deklarace o vyhlášení války uživatelům lakotské spirituality (11.09.2009)
Šamanské učení o rostlinách (30.08.2009)
Amazonská dieta (09.08.2009)
Tato Země může být rájem - když víme, jak na to... (11.06.2009)
Nové možnosti šamanského léčitelského umění (11.04.2009)
Most mezi světy (07.04.2009)
Šamanský bar (04.04.2009)
Meditace s rostlinou (03.04.2009)
Svět proměn (14.03.2009)
Úvod k šamanismu (3.) (07.03.2009)
Úvod k šamanismu (2.) (06.03.2009)
Úvod k šamanismu (1.) (05.03.2009)
Být sám sebou (05.11.2008)
Šamanský slabikář - Ayahuaska není rekreační droga (20.10.2008)
Hledání nadpřirozena 2. (15.10.2008)
Hledání nadpřirozena 1. (14.10.2008)
Graham Hancock: Hledání nadpřirozena (13.10.2008)
Slovanská spiritualita (06.04.2008)
Rada moudrých žen (19.02.2008)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (2.) (06.11.2007)
Léčivé rostliny - botanická poradna 19. (04.11.2007)
Rituální přístupy k práci s posvátnými rostlinami (1.) (04.11.2007)
Monguš Kenin-Lopsan - "Živý poklad šamanismu" (30.10.2007)
Šamani a "šamanismus" (08.10.2007)
Indiánská Potní chýše (10.09.2007)
Oslava a obřad slunovratu (21.06.2007)
Šamanský léčebný kruh kmene Lakotů (14.06.2007)
Zpráva o Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca, Peru (13.06.2007)
Přednášky a semináře šamanky Alicie Hamm (12.06.2007)
Semináře se Zorou Frešovou (10.06.2007)
Shromáždění Rady Starších na jezeře Titicaca (23.02.2007)
Mayské orákulum - Mytické volání (23.02.2007)
Dopis Gila Aguilery (23.02.2007)
Sundance (30.01.2007)
Moje pouť říšemi (21.01.2007)
Amy Wallaceová: Čarodějova učednice - Můj život s Carlosem Castanedou, Dobra 2006 (12.01.2007)
Šamanské semináře (20.06.2006)
Spievam Zemi, tancujem s hviezdami (19.06.2006)
"The Quest" (Hledání) (13.05.2006)
Meditace od šamanů ze Sibiře (07.01.2006)
Večer šamanismu v Praze (08.12.2005)
Ovládaná pošetilost (22.11.2005)
Nelítostnost čaroděje (20.11.2005)
Vůle bojovníka (17.11.2005)
Blátivé stíny (14.11.2005)
Nebdělé učitelství (25.10.2005)
Čtyři přirození nepřátelé člověka (13.12.2004)
Ženská cesta (23.11.2004)
Guru Chobot, s.r.o. (08.10.2004)
Indiánská potní chýše (06.09.2004)
Chem Trail Horror (21.07.2004)
Úvod do šamanismu (25.06.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (2.) (12.05.2004)
Šamanismus za zvuku bubnů (1.) (11.05.2004)
Pohanská iniciace smrtí (23.04.2004)
Medvědice (13.02.2004)
Sova (10.02.2004)
Šaman bojovník a (nebo) šaman dobrodruh? (06.02.2004)
Jsme částí země (27.01.2004)
Poselství od protinožců (2.) (13.12.2003)
Poselství od protinožců (1.) (12.12.2003)
Šamanský kruh medicíny (22.11.2003)
Přátelení s temnotou (21.11.2003)
Rituál přechodu (20.11.2003)
[Akt. známka: 2,80 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 0 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!