Otázka:
Jenže jestliže múj proud vědomí je odlišný od vašeho, nejsou pak proudy vědomí dvou po sobě následujících reinkarnací duchovního mistra dva proudy odlišných bytostí? Je-li tomu tak, jak vysvětlit, že jeden je pokládán za pokračování druhého?
Odpověď:
Hovořit o řece Ganga při jejím prameni a o řece Ganga u Benáresu lze zcela oprávněně, protože se vždy jedná o totéž kontinuum. Přesto z toho neplyne, že existuje nezávislá jednotka „Ganga“, která tu a tam vynoří hlavu nad hladinu a prohlásí „já jsem Ganga“. Existuje tedy kontinuum, ale neexistují oddělené entity.
Dějiny Gangy, s jejími ustavičně se měnícími rozličnými charakteristikami, jsou odlišné od historie Seiny. Tento rozdíl opravňuje, aby jí byl přičleněn koncept a jméno. Podobně je tomu s „osobou“, v níž se odrážejí dějiny našeho proudu vědomí. Existence „já“ je nesporná, ale jedině jako konceptuální označení, jež umožňuje navzájem propojit celou množinu jevů.
Otázka:
Jestliže nejsme nikdy stejní, k čemu je dobré trénovat svého duchak dosažení nirvány? Jestliže je duchstále se měnícím proudem, lze očekávat, že se tento proud trvale zlepší? Jestliže se vše každým okamžikem mění, jak je možné doufat, že na duchovní cestě dojde k pokroku?
Odpověď:
K čemu slouží duchovní trénink? Trpíte, že ano? Zkušenost s utrpením nikdy není žádoucí, nyní ani v budoucnosti. Je tedy legitimní pokusit se ji vyloučit. Jestliže vysypete do proudu řeky mocný jed, můžete si být jisti, že stovka kilometrů po proudu bude otrávena. Když tento jed zneutralizujete, bude voda znovu čistá. To je snad nepopiratelný rozdíl.
Právě proto, že vše je netrvalé, je možná změna a přetvoření, změna, která nás povede od nevědomosti k vědění, od utrpení k vysvobození z utrpení (nirvana). Kdyby já bylo nezávislou a trvalou entitou, žádná transformace by nebyla možná.
Pro Jitřní zemi
z portálu Matthieu Ricarda
www.matthieuricard.org
přeložila Anna Servanská