Jitřní země je věnována duchovní tématice, jako jóga, witchcraft, kult Bohyně, posvátná sexualita, tantra, mystika, ale tématem je i zdravá výživa, vegetariánství, ekologie, léčivé rostliny.
Jitřní země 
Translate - select language ^
 
  Dnešní datum: 21. 11. 2024     | Mapa stránek | Fórum JZ | Galerie JZ | Na Chvojnici | Galerie Na Chvojnici | Biozahrada |
   
 
kulatý roh  Náhodný citátkulatý roh
Karel Havlíček Borovský
Kdo si nechce hubu spálit, musí mlčet nebo chválit

kulatý roh  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Mapa stránek Jitřní země
Přehled rubrik
Odkazy
Galerie Jitřní země
Ankety
Nejčtenější stovka
Rozšířené vyhledávání
Poslat nové heslo
Upravit čtenářskou registraci
Zrušit svoji registraci čtenáře

kulatý roh  Přehled rubrikkulatý roh

kulatý roh  Nejčtenějšíkulatý roh
Vzpomeňte si, kým jste
(04. 05. 2022, 1852x)
Rok 2022 a budoucnost
(13. 12. 2021, 1739x)
Láska vítězí
(28. 02. 2022, 1704x)
Cesta duše a cesta člověka
(13. 03. 2022, 1658x)

kulatý roh  Počasí, Slunce, Lunakulatý roh

Solar X-rays:
Status
Geomagnetic Field:
Status
Aktuální snímky Slunce


kulatý roh  O Jitřní zemikulatý roh
Jitřní země
ISSN 1801-0601
Vydavatel: J. Holub, Kralice n. Osl.
Jitřní země byla založena na pod­zim roku 2000. Věnuje se hlavně duchovní tématice, ať už je to jó­ga, witchcraft (wicca), kult Bo­hy­ně, posvátná sexualita a tantra, mys­ti­ka, New Age, ša­ma­nis­mus ale také třeba zdravá výživa, vege­tari­án­ství, lé­čivé rost­liny a eko­logie.

Witchcraft

* MEÁN GEIMHRIDH - Keltský svátek


Ukázka z knihy - Witchcraft - 23. 12. 2006 (15712 přečtení)

ZIMNÍ SLUNOVRAT, VÁNOCE



 

Chlad, chlad.
Chladný dnes večer je širý Moylurg.
Výš leží sníh než hřbety hor.
Jelenům krmě nedosažitelná.
Dillon, raná irská literatura
 
Proklatá zima!
Bouře se rozprostřela všady:
Z každé rýhy ve svahu je řeka,
z každého brodu tůně.
Dillon, raná irská literatura
 

O Meán Geimhridhu se temná síla, se kterou Slunce bojuje ce­lou zimu, vzdává. První paprsky světla proniknou prázdnou tmou a uchystají se oplodnit semena ležící ladem pod přehozem nej­chladnějšího období.

Na polích se zapalují ohně a lidé hlasitě „připíjejí na zdraví“ obilí a stromům. Po hostině se jde do stodoly, kde rodina připi­je na zdraví dobytku, a jednomu z býků se na roh zavěsí švestkový koláč. Na zvíře se potom lije pivo, dokud koláč neshodí. Když spadne před něj, je pro nadcházející rok zaručena bohatá skli­zeň. (Pozn.: Některé z těchto zvyků přešly poměrně nedávno z germánského prostředí.)

V hlavním ohništi domu se slavnostně zapálí Vánoční poleno. Musí být ze stromu na pozemku vlastníka domu, nebo musí jít o dar od přítele - nikdy o koupené dřevo. Poleno se přitáhne do domu, ozdobí zelení a polije pivem nebo moštem. Předtím, než je zapáleno, popráší se kukuřičnou nebo pšeničnou moukou.

K zapálení Vánočního polena se používá neshořelé poleno z ohně v předcházejícím roce. Poleno smí hořet 12 dní, než je konečně obřadně uhašeno. Vhodné je dubové, jasanové a buko­vé dřevo. Popel se vmíchá do vody pro dobytek a nespálený kus se připevní k pluhu, aby požehnal půdě. Bedlivě střežená trocha popela se vmíchá do jarního osiva. Takto je síla a záře Slunce, symbolicky představovaná hořícím dřevem, zaseta do půdy.

Děti obcházejí domy s hřebíčkem ozdobenými jablky a pome­ranči v moukou poprášených košíčcích z chvojí a slámy. Jablko představuje Slunce, zdroj všeho života. Chvojí je symbolem ne­smrtelnosti. Sláma připomíná žně - vítězství sil světla a života.

Cesmína, břečťan, jmelí a další zelené rostliny zdobí dům. Takto ozdobený dům je připraven k přijetí přírodních duchů hledajících útočiště před mrazem a tmou venku. Ratolest cesmí­ny zůstává v domě pro štěstí celý rok.

Mezi božstva uctívaná o Vánocích patří Dagda (viz Samhain) a Bríghid, dcera Dagdy, patronka druidů a bardů, bo­hyně lékařství, kovářství, hudby a poezie.

Brighid je patronkou řemeslníků, umělců a domácích zvířat. Zvláště bývá spojována s bílým býkem. Pro pochopení této dvoji­ce se musíme ponořit do mystérií egyptské Hathor, bohyně ne­bes. Jejím symbolem je kráva se slunečním diskem mezi rohy. Rohy prý představují fyzickou bránu, jíž se z ženy vynořují děti do světa, jakož i bránu duchovního znovuzrození. Také předsta­vují sestoupení světla do hmoty (materiál - mater - matka) v ka­dlubu lůna. Zasvěcovaný se skrze měnící moc bohyně znovuna­pojuje na její duchovní zdroj.

Druidové se někdy oblékali do býčí kůže (s pokrývkou hlavy zdobenou strakatými ptačími křídly) a jeden ze způsobů inicia­ce bardů byl nechat se na tři dny a tři noci zašít do koženého pytle.

Někteří lidé se domnívají, že Brighid byla kdysi známa jako Velká bohyně, Stvořitelka a Všeho-matka. Dnes ji, jako sv. Brigitu z Kildare, uctíváme u posvátných studní, v kostelech a kaplích. „Kildare“ pochází z galského „Cill Dara“ - „kostel dubu“. Podle pověsti se svatá Brigita narodila za svítání a z její hlavy vyrazil plamenný sloup k nejvyšším nebesům. Sv. Brigita je patronkou porodů a podle tradice asistovala při porodu Panně Marii. Oheň byl vždy jedním z atributů této bohyně. V 9. století udržovaly irské jeptišky věčný plamen v její svatyni v Kildare. Jejich činnost byla ukončena během vyvlastňování klášterů za vlády Jindřicha VIII.

Iníonacha an Dagda („Dcery Dagdy“) bylo devět žen, které pečovaly o svatý oheň ve svatyni v Kildare předtím, než tuto čin­nost převzaly jeptišky sv. Brigity. Těmto devíti ženám sesílala Brigita zjevení, o která se dělily s vesničankami. „Dcery“ vyni­kaly v bylinkářství a hledání léčivých pramenů. Vody z Brigitiných studní léčily neplodnost a lepru.

Brigita učila kováře, ukazovala jim, jak pečovat o oheň, a sdě­lovala tajemství metalurgie. Inspirovala legendy, poezii a písně bardů. Brigitin plamen inspirace, tak jako plamen znovuzrodivší­ho se Slunce v hloubi zimy, protrhává tmu rozumu a ducha v do­bě Vánoc. Dagdův kotel v nás obnovuje jistotu, že příroda se i v budoucnu postará o všechny své děti.

 

BYLINY PRO MEÁN GEIMHRIDH

Benedikt, borovice, cesmína, heřmánek, jalovec, jasan, jmelí, kadidlo, vavřín, zerav.

Ellen Evert Hopmanová: Druidský herbář



 

 

Pokud se vám tento článek líbil, přidejte jej na

 

Související články:
Druidská kadidla (29.10.2009)
Jeřáb jako magická rostlina (08.09.2008)
Jedle jako magická rostlina (04.09.2008)
Keltský svátek Samhain (01.11.2007)
MEÁN FÓMHAIR (19.09.2007)
Lugnasad (01.08.2007)
MEÁN SAMHRAIDH (21.06.2007)
Beltaine (25.04.2007)
Magické byliny pro Beltain (24.04.2007)
Královna květin jako magická rostlina (10.04.2007)
MEÁN EARRAIGH (21.03.2007)
Přehled keltských svátků (02.02.2007)
Byliny pro Imbolc (01.02.2007)
Imbolc (01.02.2007)
Magické byliny (24.01.2007)
Fialka jako magická rostlina (22.01.2007)
Brighidě, patronce druidů a bardů (12.01.2007)
Borovice - další druidská rostlina (29.12.2006)
Cesmína - druidská rostlina (29.12.2006)
Jmelí, posvátná keltská rostlina (20.12.2006)
Samhain (01.11.2006)
Pohanský kruh (31.03.2004)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5
Celý článek | Zpět | Komentářů: 11 | Informační e-mailVytisknout článek


Komentovat článek     

Pro přidávání komentářů musíte být čtenář registrovaný a přihláąený a mít nastavený odběr info-mailů.


 

NAHORU | Hlavní stránka

kulatý roh  Sdružení za obnovu národní suverenitykulatý roh

Kudy z krize


kulatý roh  Přihlášený čtenářkulatý roh

Uživatelské jméno:

Heslo:




Registrace nového čtenáře!


kulatý roh  Aktualitykulatý roh
Vzhledem současné situaci pozastaveno


Aischylos:
„První obětí každé války je pravda.“


WebArchiv - archiv českého webu        optimalizace PageRank.cz       Bělehrad.Cz      Výrobky z konopí a bio bavlny - URBANSHOP     

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS v2.8.2RC8 - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
Aby bylo legislativě EU učiněno zadost, vezměte na vědomí, že tento web využívá cookies, jako naprostá většina všech stránek na internetu. Dalším používáním webu s jejich využitím souhlasíte.

Redakce neodpovídá za obsah článků, komentářů ke článkům a diskusí ve Fóru,
které vyjadřují názory autorů a nemusí se vždy shodovat s názorem redakce.
Pro zpoplatněné weby platí zákaz přebírání článků z Jitřní země!