z každého brodu tůně.
Dillon, raná irská literatura
O Meán Geimhridhu se temná síla, se kterou Slunce bojuje celou zimu, vzdává. První paprsky světla proniknou prázdnou tmou a uchystají se oplodnit semena ležící ladem pod přehozem nejchladnějšího období.
Na polích se zapalují ohně a lidé hlasitě „připíjejí na zdraví“ obilí a stromům. Po hostině se jde do stodoly, kde rodina připije na zdraví dobytku, a jednomu z býků se na roh zavěsí švestkový koláč. Na zvíře se potom lije pivo, dokud koláč neshodí. Když spadne před něj, je pro nadcházející rok zaručena bohatá sklizeň. (Pozn.: Některé z těchto zvyků přešly poměrně nedávno z germánského prostředí.)
V hlavním ohništi domu se slavnostně zapálí Vánoční poleno. Musí být ze stromu na pozemku vlastníka domu, nebo musí jít o dar od přítele - nikdy o koupené dřevo. Poleno se přitáhne do domu, ozdobí zelení a polije pivem nebo moštem. Předtím, než je zapáleno, popráší se kukuřičnou nebo pšeničnou moukou.
K zapálení Vánočního polena se používá neshořelé poleno z ohně v předcházejícím roce. Poleno smí hořet 12 dní, než je konečně obřadně uhašeno. Vhodné je dubové, jasanové a bukové dřevo. Popel se vmíchá do vody pro dobytek a nespálený kus se připevní k pluhu, aby požehnal půdě. Bedlivě střežená trocha popela se vmíchá do jarního osiva. Takto je síla a záře Slunce, symbolicky představovaná hořícím dřevem, zaseta do půdy.
Děti obcházejí domy s hřebíčkem ozdobenými jablky a pomeranči v moukou poprášených košíčcích z chvojí a slámy. Jablko představuje Slunce, zdroj všeho života. Chvojí je symbolem nesmrtelnosti. Sláma připomíná žně - vítězství sil světla a života.
Cesmína, břečťan, jmelí a další zelené rostliny zdobí dům. Takto ozdobený dům je připraven k přijetí přírodních duchů hledajících útočiště před mrazem a tmou venku. Ratolest cesmíny zůstává v domě pro štěstí celý rok.
Mezi božstva uctívaná o Vánocích patří Dagda (viz Samhain) a Bríghid, dcera Dagdy, patronka druidů a bardů, bohyně lékařství, kovářství, hudby a poezie.
Brighid je patronkou řemeslníků, umělců a domácích zvířat. Zvláště bývá spojována s bílým býkem. Pro pochopení této dvojice se musíme ponořit do mystérií egyptské Hathor, bohyně nebes. Jejím symbolem je kráva se slunečním diskem mezi rohy. Rohy prý představují fyzickou bránu, jíž se z ženy vynořují děti do světa, jakož i bránu duchovního znovuzrození. Také představují sestoupení světla do hmoty (materiál - mater - matka) v kadlubu lůna. Zasvěcovaný se skrze měnící moc bohyně znovunapojuje na její duchovní zdroj.
Druidové se někdy oblékali do býčí kůže (s pokrývkou hlavy zdobenou strakatými ptačími křídly) a jeden ze způsobů iniciace bardů byl nechat se na tři dny a tři noci zašít do koženého pytle.
Někteří lidé se domnívají, že Brighid byla kdysi známa jako Velká bohyně, Stvořitelka a Všeho-matka. Dnes ji, jako sv. Brigitu z Kildare, uctíváme u posvátných studní, v kostelech a kaplích. „Kildare“ pochází z galského „Cill Dara“ - „kostel dubu“. Podle pověsti se svatá Brigita narodila za svítání a z její hlavy vyrazil plamenný sloup k nejvyšším nebesům. Sv. Brigita je patronkou porodů a podle tradice asistovala při porodu Panně Marii. Oheň byl vždy jedním z atributů této bohyně. V 9. století udržovaly irské jeptišky věčný plamen v její svatyni v Kildare. Jejich činnost byla ukončena během vyvlastňování klášterů za vlády Jindřicha VIII.
Iníonacha an Dagda („Dcery Dagdy“) bylo devět žen, které pečovaly o svatý oheň ve svatyni v Kildare předtím, než tuto činnost převzaly jeptišky sv. Brigity. Těmto devíti ženám sesílala Brigita zjevení, o která se dělily s vesničankami. „Dcery“ vynikaly v bylinkářství a hledání léčivých pramenů. Vody z Brigitiných studní léčily neplodnost a lepru.
Brigita učila kováře, ukazovala jim, jak pečovat o oheň, a sdělovala tajemství metalurgie. Inspirovala legendy, poezii a písně bardů. Brigitin plamen inspirace, tak jako plamen znovuzrodivšího se Slunce v hloubi zimy, protrhává tmu rozumu a ducha v době Vánoc. Dagdův kotel v nás obnovuje jistotu, že příroda se i v budoucnu postará o všechny své děti.
BYLINY PRO MEÁN GEIMHRIDH
Benedikt, borovice, cesmína, heřmánek, jalovec, jasan, jmelí, kadidlo, vavřín, zerav.
Ellen Evert Hopmanová: Druidský herbář